نگهداری سالمند با فشار خون بالا

نگهداری سالمند با فشار خون بالا

نگهداری سالمند با فشار خون بالا نیاز به برنامه ریزی دقیق برای تغذیه و فعالیت های روزمره آن ها دارد. با توجه به این که فشار خون بالا یکی از بیماری رایج در بین عموم سالمندان است؛ در این قسمت قصد داریم که هر چند به صورت مختصر اما مفید در خصوص نکات نگهداری و مراقبت از سالمند با شما خوانندگان عزیز و محترم صحبت کنیم؛ همراه ما باشید.

مراقبت و پرستاری از سالمندان

افراد به تدریج با بالا رفتن سن و ورود به دوره کهن سالی برخی از توانایی های خود را از دست میدهند و به دلیل ضعیف شدن و ابتلا به بیماری های مختلف همچون فشار خون بالا نیاز به مراقبت و رسیدگی قابل توجه در این دوران دارند. به همین خاطر با توجه به وضعیت جسمی، روحی و روانی شخص سالمند معمولا خانواده ها پرستاری را برای مراقبت و رسیدگی به کارهای روزمره عزیزان سالمندانشان استخدام میکنند که به صورت نیمه وقت یا تمام وقت در خانه یا مراکز نگهداری سالمندان حضور پیدا میکند. نکته مهم و حائز اهمیت این است که باید نحوه پرستاری و پرستاری سالمند با فشار خون بالا و … به گونه ای باشد که او به هیج وجه احساس ترد شدن از طرف نزدیکان یا عدم استقلال بر انجام کارهای خود را نداشته باشد؛ چراکه این دوره بسیار مهم و حساس بر روان و افکار آن ها بسیار تاثیر خواهد گذاشت.

نکاتی که باید در نگهداری سالمند با فشار خون بالا بدانید

فشار خون بالا یکی از بیماری های رایج در بین عموم سالمندان محسوب می شود که اغلب به دلیل عدم رسیدگی به موقع و صحیح با مشکلات متعددی رو به رو می گردند. بدین ترتیب باید با کمک روشهایی ساده به تسریع روند بهبودی شخص سالمند به لحاظ جسمی و روانی کمک شود و یکی از موثرترین عوامل تاثیرگذار بر این موضوع بدون شک کنترل برنامه غذایی و تشویق سالمند به ورزش روزانه خواهد بود. در ادامه با برخی از شیوه های ممکن برای نگهداری از سالمندان با فشار خون بالا به منظور بهبودی آن ها آشنا خواهیم شد:

پرستار سالمند با فشار خون بالا

– تشویق سالمندان به ورزش کردن

تشویق و ترغیب سالمندان مبتلا به فشار خون بالا برای ورزش کردن یکی از موثرترین راهکارهای ممکن برای بهبودی آن ها و پیشگیری از خطرات ناشی از این بیماری است. در حقیقت افراد برای نگهدای سالمند با فشار خون بالا باید توجه داشته باشند که در صورت توانایی جسمی فرد، حداقل ۳ بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه او را به انجام فعالیت هایی نظیر پیاده روی، شنا و یا دوچرخه سواری در جهت پایین آوردن فشار خون وادار نمایند. مشکلات متعدد فشار خون در سالمندان دارای اضافه وزن بسیار بیشتر از آن هایی که در محدوده وزن طبیعی هستند، میباشد. بنابراین باید به طریقی افراد چاق را به کاهش وزن اندک جهت تسریع روند بهبودی و سلامتی آن ها تشویق کرد.

پرستار سالمند

– برخوردای از تغذیه مناسب

برنامه ریزی در خصوص وعده های غذایی شخص سالمند از دیگر وظایف قابل توجه برای مراقبت سالمند با فشار خون بالا می باشد. در حقیقت افراد مبتلا به این بیماری باید به باید و نبایدهای پزشک معالج خود در خصوص مصرف برخی از مواد غذایی توجه ویژه داشته باشند و اطرافیان نیز باید در خصوص تغذیه مناسب سالمندان به خوبی آگاه باشند. در یک دسته بندی کلی برخی از نکات مراقبتی برای نگهداری از سالمندان مبتلا به فشار خون بالا را در رژیم غذایی او می توان به صورت موارد ذیل عنوان نمود:

  • کاهش میزان مصرف انواع غذاهای سرخ کردنی و چرب
  • کاهش مصرف مواد غذایی حاوی چربی نظیر کره، خامه، دنبه
  • مصرف انواع مغزها نظیر مغز بادام، گردو و …
  • پرهیز از نوشیدن آب و یا سایر نوشیدنی ها حین صرف غذا
  • کاهش میزان مصرف قند و شکر و سایر محصولات تهیه شده از این مواد
  • کاهش میزان مصرف نمک و ادویه ها
  • پرهیز از مصرف فست فود نظیر سوسیس کالباس و …
  • کاهش میزان مصرف شکلات و قهوه
  • مصرف حتمی سبزیجات و میوه
  • کاهش مصرف نان‌ و مواد کربوهیدرات دار که از آردهای سفید و بدون سبوس تهیه شده
  • کاهش استفاده از گوشت قرمز در رژیم و برنامه غذایی سالمندان و جایگزین کردن ماهی و گوشت سفید
  • و …

تعذیه و فشار خون بالا

– تشویق به ترک و عدم استعمال سیگار

برای نگهداری سالمند با فشار خون بالا لازم است که به هر نحوی او را از استعمال و کشیدن سیگار دور کرد تا بتوان فشار خون او را در شرایط مختلف کنترل کرد.

– جویدن کامل غذا برای پرستاری سالمند در منزل با فشار خون بالا

جویدن کامل و صحیح غذا از دیگر نکات مراقبتی برای پرستاری سالمند با فشار خون بالاست. در حقیقت ضمن فراهم کردن محیطی آرام و به دور از استرس برای صرف وعده های غذایی آن ها، لازم است که حتما غذا به طور کامل جویده شود.

 

عوامل تاثیر گذار بر افزایش فشار خون سالمندان

اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی به برخی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش فشار خون سالمندان برای نگهداری و مراقبت از آن ها اشاره کلی داشته باشیم؛ میتوان هر یک از موارد مطرح شده در قسمت ذیل را برای آن بر شمرد:

– استرس، اضطراب و تنش بیش از حد

– چاقی و افزایش وزن

– مصرف غذاهای شیرین، شور و یا چرب

– عدم مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک

– مصرف بیش از حد الکل و سیگار

– و …

نکات نگهداری سالمند با فشار خون بالا در منرل

 

حتما بخوانید: تاثیر نگهداری سالمند در منزل بر روحیه سالمندان

نحوه اندازه گیری فشار خون سالمندان

دلیل و یا علائم مشخی را نمیتوان برای افراد مبتلا به فشار خون ذکر کرد، چراکه برخی به دلایل ژنتیکی و برخی دیگر بخاطر افزایش سن و بی توجهی به وضعیت سلامتی خود به این بیماری مبتلا می شوند. به طور کلی برای نگهداری سالمند با فشار خون بالا لازم است که در خصوص نحوه اندازه گیری فشار خون آن ها نیز اطلاعات و آگاهی اولیه را داشته باشید. هنگام اندازه گیری فشار خون باید شخص سالمند کاملا به لحاظ روانی آرام باشد و بر روی نشیمن گاهی صاف قرار گرفته به طوریکه کف هر دو پای او کاملا صاف بر روی زمین باشد. نوع دستگاه با تجویز پزشک برای پرستاری از سالمند با فشار خون بالا مشخص میشود و آنها حدودا ۳۰ دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون تحت هیچ شرایط نباید قهوه نوشیده و یا سیگار بکشند. همچنین بهتر است که قبل از اندازه گیری فشار خون آن ها به سرویس بهداشتی رفته و یک لباس نیمه آستین به تن داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
اصول نگهداری سالمند مبتلا به ام اس در منزل
نوشتهٔ بعدی
علائم پارکینسون در سالمندان و درمان آن

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم