آیا شما از فواید پرستاری از بیمار در منزل آگاهی دارید؟ بیماران در طول مدتی که در بیمارستان بستری هستند با شرایط خوبی روبرو نمی شوند و دوست دارند خیلی زود به محیط منزل برگردند. بیمار از نظر روانی و نداشتن استقلال در محیط بیمارستان با مشکل مواجه می شود و اوقات سختی را سپری می کند. یکی از روش هایی که در بهبود بیماری کمک می کند، نگهداری مریض در منزل است.

در جامعه امروزی با بالا رفتن سن افراد و افزایش تعداد سالمندان ابتلا به بیماری های مزمن بیشتر می شود. ابتلا به بیماری هایی مثل بیماری روماتیسم، آرتریت روماتوئید، مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی، دیابت، سکته مغزی و قلبی تا آخر عمر فرد را درگیر می کند. در چنین افرادی بر اساس وضعیت بیمار و مناسب بودن محیط منزل می توان از بیمار در فضای خانه نگهداری و مراقبت کرد. همچنین تاثیر خوبی بر روحیه بیمار می گذارد. نگهداری و مراقبت مریض در بیمارستان اصلا مقرون به صرفه نیست.
در برخی مواقع به توصیه پزشک معالج، تجهیزات پزشکی بر اساس نیاز بیمار در محیط منزل تهیه و نصب می شود و بیمار در منزل نگهداری می شود. در بعضی از بیماران احتیاج به نصب تجهیزات پزشکی نمی باشد و با یک مراقبت ساده بیمار بهبودی خود را می یابد.

مزایای نگهداری مریض در منزل

۱- تاثیرات روحی و روانی مثبت در بیمار: قرار داشتن در فضای بیمارستان موجب ایجاد استرس می شود ولی نگهداری بیمار در منزل باعث ایجاد احساس آرامش می شود.
۲- خالی شدن یک تخت از تخت های بیمارستان برای استفاده بیماران بدحال
۳- هنگامی که فردی در بیمارستان بستری می شود، اطرافیان هم درگیر همراهی بیمار و نگهداری از او می شوند، در نتیجه هزینه زیادی را در رفت و آمد و زمان صرف می کنند اما نگهداری بیمار در منزل می تواند تمام این مشکلات را حل کند.
۴- جلوگیری از بستری شدن غیر ضروری در بیمارستان با کمک پرستار در منزل: در بیماری های مزمن که بستری شدن کمکی در بهبود بیماری نمی کند، کمک گرفتن از پرستار و نگهداری بیمار در منزل موثر می باشد.
۵- محیط خانه فاقد عفونت و آلودگی های موجود در بیمارستان می باشد. مراقبت بیمار در منزل از نظر رعایت اصول بهداشتی بسیار بهتر از بیمارستان است. در محیط بیمارستان، بیمار در مقابل انواع آلودگی و بیماری قرار می گیرد. در صورت ابتلا بیمار به هر عفونت بیمارستانی، دوره بهبود بیماری که به دلیل آن بستری شده است، طولانی تر خواهد شد. یکی از این عفونت ها، عفونت مجاری ادراری می باشد که شایع ترین نوع آلودگی است که بیمار و همراه بیمار را درگیر می کند زیرا از سرویس بهداشتی بیمارستان استفاده می کنند.
۶- در منزل می توان رژیم غذایی بهتری را داشته باشیم. با توجه به اینکه در بیمارستان تنظیم غذای بیمار با توجه به نوع بیماری و توصیه پزشک انجام می شود ولی در محیط منزل می توان از مواد غذایی سالم تر و تازه تری استفاده کرد. همچنین از نظر پخت هم اطمینان خاطر دارید و با لذت بیشتری غذا را میل می کنید.
۷- مراقبت از مریض در محیط منزل باعث حفظ روحیه او خواهد شد. در زمان ابتلا به بیماری فرد دچار کسلی، بی حوصلگی و ناراحتی می شود که قرار داشتن در منزل خود، خیلی سریع تر به بهبود این حالت کمک می کند.
۸- اطرافیان راحت تر به ملاقات و عیادت بیمار می روند. عیادت بیمار موجب بهبود حال جسمی و روحی بیمار می شود. بسیاری از افراد به خاطر آلوده بودن محیط بیمارستان یا دور بودن از بیمارستان ویا مشغول کار بودن در ساعت ملاقات بیمارستان نمی توانند به عیادت بیمار در بیمارستان بروند. با نگهداری بیمار در منزل دوستان و اقوام خیلی راحت تر و بیشتر به عیادت بیمار می آیند.
۹- نگهداری بیماران در منزل موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود. هزینه نگهداری مریض در منزل بسیار کمتر از هزینه بستری شدن بیمار در بیمارستان می باشد.
۱۰-کمک به حفظ جایگاه بیمار که بخشی از خانواده است. بستری بودن طولانی مدت در محیط بیمارستان موجب ایجاد این احساس در بیمار می شود که دیگر جزء مفیدی در خانواده نیست. با نگهداری بیمار در منزل و نظرخواهی از او در مورد مسائل مختلف، روحیه اعتماد به نفس و مفید بودن را در او تقویت کنید.

پرستاری از بیمار

فواید مراقبت مریض در منزل برای بیمار

۱- در بیمارستان یک پرستار به طور همزمان، وظیفه نگهداری از چند بیمار را دارد. ممکن است بیمار شما در زمان احتیاج در نوبت رسیدگی بماند.
۲- بیماری که توانایی لازم جهت حرکت را ندارد لازم است که فردی در تمام ساعات شبانه روز در کنار او باشد.
۳- نگهداری بیمار در منزل باعث می شود که داروها سر وقت و طبق دستور پزشک مصرف شود.
۴- برخی از بیماران به تجهیزات پزشکی مثل لوله تغذیه، سوند، تزریقات، سرم و تعویض پانسمان احتیاج دارند. رسیدگی به این موارد باید به دقت و صحیح انجام شود.
۵- هم صحبتی با بیمار در منزل و شاد کردن او در بهبود روند بیماری بسیار تاثیرگذار است.
۶- بررسی بیمار از نظر ابتلا به زخم بستر، انواع عفونت و بروز قارچ های پوستی در بیمارانی که معلولیت حرکتی دارند.
۷- کمک به جابجایی بیمار
۸- توجه به تغذیه صحیح بیمار
۹- توجه به سلامت روانی بیمار
۱۰- نگهداری بیمار در منزل به علت اینکه متناسب با وضعیت او، برنامه ریزی می شود، از دقت و کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.
۱۱- مراقبت از بیمار روند بهبودی را در آنان سریع تر می کند و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
۱۲- معلولیت در افراد دو علت دارد: ۱- مادرزادی ۲- بر اثر سوانح و بالا رفتن سن. مراقبت از این افراد در منزل باعث افزایش روحیه آنها شده و از نظر اقتصادی هم به صرفه تر می باشد.

کلام آخر در مورد پرستاری از بیمار در منزل

نگهداری بیمار در منزل بسیار اهمیت دارد. با کمک یک پرستار می توانید، تمام نیازهای جسمانی بیمار خود را هنگامی که در منزل نیستید، برطرف کنید. سعی کنید از یک پرستار مهربان و باحوصله کمک بگیرید زیرا به این ترتیب نیازهای روحی و روانی بیمار نیز رفع می شود. چنین پرستاری با بیمار صحبت می کند، به سخنان بیمار گوش می دهد و روحیه او را شاد می کند. این پرستاران آموزش های لازم جهت نگهداری بیمار در منزل را دیده اند و می توانند اقدامات لازم را انجام دهند. خدمات پرستاری در منزل از سطوح مختلفی برخوردار است و شما می توانید برای انجام کارهای منزل بیمار مانند شستشو ، نظافت، تهیه غذا و … از پرستاران با تخصص پایین تر کمک بگیرید.

 

پرستاری از بیمار

پرستار بیمار چه کسی است؟

اصولا برای مراقبت و نگهداری از بیمار نیاز به یک شخص با دانش های پرستاری و پزشکی است. پرستار وضعیت بیمار را طبق نظر پزشک کنترل کرده و به همراهانش اطلاعات لازم را داده و آنها را در مورد طرز برخورد با بیماری و نگهداری بیمار راهنمایی می‌کند. شرکت سما گستر پارسا که یک شرکت خدمات پرستاری در تهران است که آمادگی خود را برای اعزام پرستار شبانه روزی بیمار جهت پرستاری از بیمار در منزل اعلام می‌دارد. شرکت سما پارسا همواره سعی دارد تا حرفه ای ترین نیروها را استخدام و جهت مراقبت مریض در منزل اعزام نماید.

مهارت‌های فردی مراقب بیمار

پرستار بیمار باید دارای ویژگی‌هایی از جمله مهارت ارتباطی خوب، درک بالا، اخلاق مناسب و صبور باشد. تا بتواند فشارهای کاری را تحمل کرده و آرامش خود را تحت هر شرایطی حفظ کند. از دیگر ویژگی‌های پرستار موفق دلسوز و مهربان بودن است که باعث می‌شود با بیمار احساس همدردی کند.

ساعت کاری پرستار بیمار

ساعات کاری پرستار بسته به درخواست خانواده‌ها می تواند متغیر باشد؛ بعضی خانواده‌ها می خواهند پرستار به صورت شبانه روزی در کنار بیمارشان باشد در مقابل برخی از خانواده‌ها نیز ساعات مشخصی را نیاز به پرستار دارند. شرکت سما پارسا آمادگی اعزام پرستار خانم و آقا را بصورت ساعتی و همچنین اعزام پرستار ۲۴ساعته بیمار را دارد.

 

نگهداری بیمار در منزل

وظایف پرستار بیمار در منزل

نگهداری مریض در منزل عبارت است از ارائه خدمات درمانی در منزل برای افراد ناتوان و سالمند که اغلب به مراقبت‌های شبانه‌روزی نیاز دارند. این خدمات به افرادی ارائه می‌شود که نمی‌توانند دوره درمانی خود را در بیمارستان‌ها سپری کنند. و مایل هستند که این خدمات را در منزل خود دریافت نمایند. بسیاری از خدمات پرستاری به صورت ۲۴ساعته به افراد ارائه می‌شود. همچنین ممکن است خدمات پرستاری در منزل به صورت پاره وقت و صرفا برای ارائه خدماتی همچون خدمات خونگیری، سرم تراپی، تعویض پانسمان باشد. این خدمات همچنین می‌تواند شامل فیزیوتراپی در منزل، مراقبت در منزل و خدمات گفتار درمانی نیز باشد.

پرستار بیمار برای مراقبت از مریض چه وظایفی دارد؟

  • دادن دارو به بیمار طبق دستوری که پزشک تجویز کرده. و البته سر موقع
  • احترام به بیمار و رعایت حقوق او
  • در صورت امکان انجام تزریقات، تمیز کردن و پانسمان زخم ها
  • بررسی شرایط مختلف بیمار از جمله دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و کنترل وضعیت تنفسی بیمار

پرستار بیمار در طول مدتی که وظیفه مراقبت و نگهداری بیمار را بر عهده دارد کمک‌ های بسیاری به فرد و خانواده او انجام می‌ دهد. به طوریکه در شرایط سخت همراه بیمار است. و با این کار در اصل باری از دوش خانواده او بر می‌ دارد. و باعث می‌شود از درگیری های ذهنی خانواده او کاسته شود. در واقع می‌ توان گفت استفاده از پرستار بیمار با تجربه و کار آزموده در دوران بیماری می تواند بسیار مفید باشد.

شرکت سما گستر پارسا با سابقه ۲۰ ساله درخصوص خدمات پرستاری در تهران آماده خدمت رسانی به خانواده‌های عزیز می‌باشد. جهت درخواست پرستار آموزش دیده و مورد اعتماد همین الان با ۰۹۱۲۳۳۷۵۷۱۸ تماس بگیرید.

 

مراقبت مریض در منزل

برخی از خدمات شرکت سما گستر پارسا

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم