تاثیر نگهداری سالمند در منزل بر روحیه سالمندان

تاثیر نگهداری سالمند در منزل بر روحیه سالمندان

نگهداری سالمند در منزل یکی دیگر از موضوعات قابل توجه و مطرحی است که تاثیر بسزایی بر روی افزایش روحیه و برطرف کردن دغدغه و نگرانی های این عزیزان نسبت به طرد شدن آن ها توسط فرزندان خواهد شد. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را هر چند به صورت مختصر اما مفید در خصوص مزایا و تاثیر پرستاری سالمند در منزل بر روحیه آنها برای شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم؛ همراه ما باشید.

نگهداری و مراقبت از سالمندان

افراد به تدریج با بالا رفتن سن و از دست دادن بسیاری از توانایی جسمی و روحی خود به کمک اطرافیان برای انجام بسیاری از کارها نظیر مصرف روزانه داروهای خاص، دستشویی و حمام رفتن و … نیاز پیدا می کنند. از همین رو بسیاری از فرزندان به دلیل مشغله های زیاد زندگی برای مراقبت و رسیدگی دائم به والدین مسن خود، وقت انجام چنین کاری را نداشته و در نتیجه اکثر سالمندان یا مجبور به تنهایی اوقات خود را سپری کرده یا به زندگی در مراکز نگهداری از سالمند ( خانه سالمندان) رضایت دهند. اغلب والدین سالمند در برابر تصمیم فرزندان خود برای فرستادن آنها به خانه سالمندان واکنش های منفی نشان می دهند و از آنجا که روحیه این عزیزان در دوره کهنسالی به شدت حساس بوده، انجام این کار ممکن است باعث بروز افسردگی، افزایش فشار روحی، استرس و احساس طرد شدن در آنها گردد. اما در این بین راهکار دیگری بجز سپردن والدین مسن به خانه سالمندان وجود داشته که نگهداری از آنان در منزل بر اساس بررسی ها و تجربیات نشان از تاثیر بسزای این کار بر روی افزایش روحیه و تقویت اعتماد به نفس در آنها خواهد بود.

پرستاری سالمند

مزایای پرستاری از سالمندان در منزل

در صورت وجود شرایط نگهداری و وقت کافی برای انجام این کار میتوان گفت که مراقبت و رسیدگی به افراد سالمند در منزل از مزایای بیشتری برخوردار بوده که در کنار آن می توانید به صورت موقت و یا شبانه روزی از خدمات ویژه پرستاری در منزل نیز بهره ببرید. از جمله مزایای پرستاری سالمند در منزل به صورت موارد ذیل آورده شده است:

– توجه به خواسته سالمند برای گذراندن آخرین سال های عمر خود در محیطی که به آن انس گرفته و بهبود شرایط جسمی و روحی او

– حفظ قدرت، استقلال و اعتماد به نفس در سالمندان

– مقرون به صرفه بودن هزینه نگهداری از سالمند در منزل بر حسب بودجه اقتصادی خانوار

– مراقبت اختصاصی از سالمند و مطابق نیازهای او توسط فرزندان و پرستار

– کاهش نگرانی و دغدغه اعضای خانواده نظیر احساس گناه، رنجش و ترس از دست دادن آنها

– ثابت ماندن نقش سالمند و حفظ ارتباط او با دوستان، آشنایان و نزدیکان خود و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

– احساس امید بین زندگی آن ها به دلیل مشغول بودن به فعالیت های گذشته

-کنترل کیفیت خواب آنها، رژیم غذایی و تشویق آن ها به ورزش

– و ..

 

شرکت نگهداری سالمند

تاثیر مراقبت از سالمند در منزل بر روحیه آن ها

چالش های اساسی که برای حفظ سلامتی و امنیت زنان و مردان سالمند با توجه به شرایط جسمی و روحی آنها وجود دارد در این دوره از زندگی های آنها بسیار سخت و حساس خواهد بود. در حقیقت با توجه به وضعیت فعلی و دغدغه افراد برای گذراندن امور زندگی خود میتوان گفت که مراقبت و رسیدگی دائمی به والدین سالمند کار چندان راحتی نبوده و بر حسب وابستگی عاطفی والدین و فرزندان لازم است که به حفظ سلامتی آنها توجه ویژه ای شود. فلذا اگر سالمند شما از وضعیت و شرایط جسمی مناسب برای نگهداری در منزل برخوردار باشد؛ میتوان انجام برخی از امور روزمره او را از قبیل استحمام، پخت و پز، نظافت، خرید مواد غذایی، رفت و آمد جهت ویزیت پزشک و … را بر عهده شخصی دیگر نظیر پرستار سالمند به صورت موقت یا دائمی گذاشت. بدین ترتیب استقلال زندگی او همچون روال گذشته حفظ شده و ترس از دست دادن آن که حتی بیشتر از مرگ ذهن این افراد را در این دوره از زندگی خود درگیر می کند؛ از بین خواهد رفت. همچنین حضور هر لحظه سایر اعضای خانواده در کنار این عزیزان باعث حفظ روحیه نشاط و شادابی این عزیزان خواهد شد و خیال آنها از بابت تنها و طرد شدن توسط فرزندان و آشنایان خود راحت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نگهداری سالمند با فشار خون بالا

نقش پرستار در منزل بابت تقویت روحیه سالمندان

سالمندان با توجه به شرایط حساس خود در این دوره به شدت از نظر روحی آسیب پذیر هستند؛ به طوری که کوچکترین موضوع نظیر کم توجهی از طرف فرزندان به دلیل مشغله های کاری و … آن ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب رنجش و ناراحتی آنان می گردد. در حقیقت در این دوره از زندگی افراد، معمولا آنها در مقابل تغییرات و واقعیت هایی که بخاطر بالا رفتن سن در حال رخ دادن است نظیر ناتوانی در انجام کارهای روزانه، فراموش کردن مصرف داروها در ساعت مشخص، عدم تعادل در ایستادن و نشستن، ناتوانی و تنهایی و … واکنش های منفی مختلفی از خود نشان خواهند داد. از همین رو تمامی این اتفاقات باعث می شود که بر حسب وضعیت روحی و جسمی سالمندان، خانواده ها به کمک یک فرد متخصص در این حوزه نیاز جدی پیدا کنند. حضور یک پرستار برای مراقبت از سالمند در منزل علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از شیوع بسیاری از بیماری های مزمن و ناتوانی های ناشی از آن را خواهد گرفت به عنوان یک هم صحبت و همراه نیز باعث تقویت روحیه امید به زندگی و شادابی آنها خواهد شد. همچنین احترام گذاشتن، مراقبت و وقت گذراندن با افراد مسن به بهبود وضعیت حافظه و کیفیت زندگی آن ها بسیار کمک خواهد کرد. بنابراین توجه داشته باشید که نگهداری سالمند در منزل و توجه و گوش دادن به خواسته ها و نیازهای او ثابت خواهد کرد که همچون گذشته احترام و ارزش بسیاری برای آنها قائل هستید و نظرات او برای شما واجد اهمیت است.

 

مراقبت و پرستاری سالمند در منزل

احساس امنیت بیشتر سالمندان بابت نگهداری در منزل

بسیاری از سالمندان علاقه ای به ترک محیط زندگی که سالیان دراز در آنجا خاطرات خوش و بد خود را در کنار اعضای خانواده، دوستان و آشنایان گذرانده اند، ندارد. از همین رو پرستاری از سالمند در منزل به او احساس امنیت بیشتری را القا خواهد کرد و باعث می شود که بدون استرس و با آرامش خاطر بیشتری به زندگی خود ادامه دهد. همچنین دقت داشته باشید که برای نگهداری سالمند در منزل مسیر رفت و آمد او را در مقابل اشیاء پر خطر ایمن نگه دارید.

 

نکات مربوط به نگهداری سالمند در منزل

پرستاران برای پرستاری از سالمند در منزل همواره باید نکاتی را مدنظر خود قرار دهند که با توجه به شرایط حساس افراد مسن ضمن حفظ احترام در کمال مهربانی و ادب با او رفتار کنند. در حقیقت وظیفه پرستار سالمند تنها در مراقبت و نگهداری از سالمند و انجام کارهای او خلاصه نمی شود، بلکه غافل نشدن از سلامتی روحی و جسمی او از دیگر نکات حائز اهمیتی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد. آنها باید به خوبی از این موضوع آگاه باشند که افراد مسن به شدت بخاطر از دست دادن استقلال و توانایی مدیریت زندگی از روحیه ای شکننده و آسیب پذیر برخوردار هستند و برای تقویت روحیه و قوای خود نیاز به توجه ویژه اطرافیان و حفظ روابط دوستانه با دوستان و آشنایان دارند. همچنین نگهداری سالمند در منزل از عذاب وجدان و احساس گناه اعضای خانواده در قبال بی توجهی به خواسته والدین پیرشان خواهد کاست.

 

پرستاری سالمند در منزل

Rate this post
نوشتهٔ پیشین
اهمیت ورزش در نگهداری سالمند در منزل
نوشتهٔ بعدی
اصول نگهداری سالمند مبتلا به ام اس در منزل

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم