توجه به موراد بهداشتی در زمان پرستاری از بیماران بستری

موارد بهداشتی در زمان پرستاری از بیماران بستری

رعایت مسائل بهداشتی در مواجهه با بیماران و پرستاری از آن ها الزامی است. مخصوصا توجه به موارد بهداشتی در زمان پرستاری از بیماران بستری باعث بهبود سریع تر بیماران می شود.

دلایل زمین گیر شدن بیماران و سالمندان

بسیاری از افراد دارای کهولت سن و یا شکستگی در اندام های کمر، دچار بی تحرکی و زمینگیر شدن آنها می شود. امروزه بیماری های مختلفی مانند ام اس که یکی از بیماری های عصبی بوده به وجود آمده که رفته اندام های بدن به صورت کلی فلج شده و فرد مورد نظر را زمین‌گیر می‌کند.

همچنین بسیاری از بیماران به دلیل سکته قلبی، دیابت، عمل جراحی، پوکی استخوان و زخم بستر زمین گیر و بی تحرک می شوند و نسبت به هر یک از بیماری های به وجود آمده باید بتوانید رفتار مناسب با بیمار داشته باشیم.

موارد بهداشتی در زمان پرستاری از بیماران بستری

موارد مهم در رعایت بهداشت محیطی بیماران زمین گیر

بسیاری از سالمندان و بیمارانی که زمینگیر هستند دارای بستر بوده و قادر به انجام کارهای شخصی مانند دوش گرفتن، حمام و طهارت نیستند. بهتر است پرستار مورد نظر در این کار کمک حال مریض باشد تا در انجام کارهای فردی بیمار تمام تلاش های خود را انجام دهد. موارد مهم مانند اصلاح مو، اصلاح ناخن، استحمام تعویض به موقع لباس ها از جمله مهم ترین وظایف پرستار در مراقبت از سالمندان بیمار می باشد.

زخم بستر

در صورت عدم رسیدگی به بیماران بستری و بی تحرک، باعث زخم بستر شدن نقاطی از بدن می شود. پس بهتر است با انجام کار های مختلف از نازک شدن پوست جلوگیری کرده و بیمار دچار زخم بستر نشوید.  به طور معمول پاشنه پا، شانه‌ ها، پشت سر، باسن و دچار زخم بستر می‌شود و قسمت هایی از بدن که در مواجهه با تشک می باشد احتمال زخم بستر شدن آن از سایر قسمت ها زیاد تر می باشد.

راه های مقابله با بیماران زخم بستر

بهترین کار در مقابل بیماران زخم بستر تغییر حالت بدن بوده که پرستار با خواباندن بیمار به حالت های مختلف بر روی کمر و پهلوها سعی کند هر دو ساعت یک بار قسمتی از بدن بیمار را حرکت دهد و او را تشویق کنند در حالت های مختلف به استراحت بپردازند. همچنین امروزه تشک های مخصوصی برای استفاده سالمندان بستری موجود بوده که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

حتما سعی کنید از تشک های ابریشمی یا کتان استفاده کرده و به صورت مرتب آنها را شستشو دهید. تنظیم رطوبت بدن و همچنین مصرف مایعات زیاد باعث کاهش زخم بستر ای قسمت های بدن می شود.

افزایش روحیه و انرژی بیمار

بیماران بستری معمولاً از روحیه و انرژی کمتری برخوردار بوده و این عامل در کاهش سرعت بهبود بیماری تاثیر مستقیمی دارد. باید سعی کنید به عنوان پرستار بیمار بستری او را به انجام کار های شخصی تشویق نمایید. همچنین می توانید با انجام کار های سالمند به عنوان کمک، توانایی های فرد را آزمون و خطا نمایید.

با افزایش انرژی، وی را تشویق به انجام کارها به صورت مستقل نمایند. علایق و سلیقه های شخصی بیمار را سنجیده و سعی کنید با انجام کار های محبوب روحیه و به بیمار روحیه داده و سبب خوشحالی فرد شوید. با انجام چنین کار هایی می توانیم سبب بهبودی بیمار در مدت کوتاه تری شوید.

افزایش روحیه و انرژی بیمار

رژیم غذایی

بهتر است غذا های سالم و طبیعی در رژیم غذایی بیمار قرار داده و از مصرف خوراکی‌های چرب و شور خودداری نمایید. با توجه به بی تحرکی یا کم تحرکی بیماران بدن آن ها، مستعد افزایش قند خون چربی و گرفتگی عروق و بیماری قلبی می باشند. برای نتیجه گیری بهتر، چکاپ های ماهانه را در دستور کار خود قرار داده و با استفاده از فشارسنج، فشار بیماران را در صورت وجود علائم بیماری اندازه گیری نمایید.

توجه به موارد بهداشتی در زمان پرستاری از بیماران بستری ضروری بوده و سعی کنید شماره های مراکز درمانی و پزشک معالج بیماران را در در مجاورت و در دسترس خود قرار داده تا در زمان وقوع مشکلات ناگوار حتماً با مراکز درمانی و بهداشتی در تماس باشید. برای استخدام پرستار بیماران بستری و مجرب به سایت سما گستر پارسا مراجعه کنید.

Rate this post
نوشتهٔ پیشین
برخی وظایف پرستار در شرایط کرونایی
نوشتهٔ بعدی
نگهداری از سالمندان با بیماری قلبی و عروقی

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم