راه های پیشگیری از بیماری های گوارشی سالمندان

بیماری های گوارشی سالمندان و راه های پیشگیری از آن

با افزایش سن، سازوکار بدن ما از جمله توانایی ما در هضم خوراکی های مختلف تغییر می کند و موجب بیماری های گوارشی در سالمندان می شود. اگر قصد دارید سالمند خود را در منزل نگهداری کنید برای پیشگیری از مشکلات اختمالی بهتر است که پرستار سالمند استخدام کنید. حتما انواع عوامل مرتبط با سن، مانند داروهایی که مصرف می کنید، سبک زندگی بی تحرک و حتی پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می تواند بر تغذیه سالم و هضم سالم در سالمندان تاثیر بگذارد. در نتیجه احتمال سوء هاضمه، یبوست، دیورتیکولیت و زخم وجود دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با راه های بهبود هضم با افزایش سن و حفظ عملکرد دستگاه گوارش آشنا کنیم.

بیماری های گوارشی در سالمندان

افزایش اختلالات سلامت دستگاه گوارش یکی از معایب دوران سالمندی است. البته مشکلات گوارشی در هر سنی ممکن است ایجاد شود. با این حال، افراد مسن هر سال یک یا چند علامت گوارشی مرتبط با سن دارند. در اینجا می خواهیم مروری داشته باشیم بر مشکلات رایج بیماری های گوارشی در سالمندان که ممکن است با افزایش سن ایجاد شود. پرستار سالمند خوب است که بدانند چرا مشکلات گوارشی بوجود می آیند و چه کارهایی می توانند بکنند تا سیستم گوارش به خوبی کار کند.

 

پرستاری از سالمند

انواع بیماری های گوارشی در سالمندان

۱- یبوست: یکی از رایج ترین موارد در سنین ۶۰ تا ۷۰ سالگی، تغییر در عادات روده و یبوست است. این مشکل شامل: حرکات دشوار یا دردناک روده، حرکات نادر روده، و مدفوع خشک و سفت می باشد. تعدادی از عوامل مرتبط با سن وجود دارد که می تواند باعث یبوست در افراد مسن شود.

۲- تغییرات در سیستم گوارش: سیستم گوارشی شما با یک سری انقباضات ماهیچه ای غذا را در بدن شما حرکت می دهد. درست مانند فشار دادن لوله خمیر دندان، این انقباضات غذا را در طول دستگاه گوارش شما هل می دهد. با افزایش سن، این روند گاهی کند می شود و این می تواند باعث کندتر شدن حرکت غذا در روده بزرگ شود. وقتی همه چیز کند می شود، آب بیشتری از ضایعات غذا جذب می شود که می تواند باعث یبوست شود.

۳- مصرف دارو: افراد مسن داروهای زیادی مصرف می کنند و با افزایش سن، مشکلات سلامتی در آنها بیشتر می شود که نیاز به دارو دارد. چندین داروی رایج می توانند باعث یبوست شوند.برای مثال مسدود کننده های کانال کلسیم است که برای افرادی با فشار خون بالا تجویز می شود که این دارو باعث یبوست است.” مسکن های مخدر یکی دیگر از عوامل شایع در یبوست هستند. افراد اغلب با افزایش سن کمتر فعال می شوند و عدم فعالیت می تواند شما را دچار یبوست کند. استراحت در بستر هنگام بیماری می تواند مشکلات واقعی ایجاد کند.

۴- عدم نوشیدن مایعات کافی: هیدراته ماندن از یبوست در هر سنی جلوگیری می کند. این می تواند بیشتر برای افراد مسن که از دیورتیک ها برای فشار خون بالا یا نارسایی قلبی استفاده می کنند، ایجاد شود. دیورتیک ها با از دست دادن مایع اضافی با دفع بیشتر ادرار، فشار خون را کاهش می دهند. برخی افراد ممکن است از نوشیدن مایعات زیاد خودداری کنند تا مجبور نباشند در طول روز به دستشویی بروند. بین بیشتر ادرار کردن و نوشیدن کمتر، بدن شما دچار کم آبی می شود.

 

پرستاری از سالمند با بیماری گوارشی

 

۵- مشکلات دهان و مری: مری دهان ما را به معده وصل می کند. مانند روده بزرگ، مری نیز می تواند با افزایش سن کند شود و غذا را با کندی به داخل بدن منتقل کند. این موضوع می تواند مشکلات بلع غذا یا مایعات را ایجاد کند. زوال عقل، سکته مغزی و شرایطی مانند بیماری پارکینسون نیز می تواند باعث مشکل در بلع شود.

۶- ریفلاکس معده: رفلاکس معده یکی از انواع بیماری های گوارشی در سالمندان است، اگرچه افراد در هر سنی می توانند به آن دچار شوند. رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری برگشته و باعث سوزش سر دل و علائم دیگر شود. سوزش سر معده با افزایش سن شایع تر می شود، اما اغلب توسط عواملی مرتبط با افزایش سن ایجاد نمی شود. غذا خوردن در اواخر شب و خوردن انواع غذاهای نامناسب، مانند فست فود و غذاهای سرخ شده، همگی می توانند باعث رفلاکس شوند. برخی از داروها ، از جمله برخی از داروهای فشار خون که بسیاری از افراد مسن مصرف می کنند، می توانند باعث سوزش سر دل شوند. چاقی خطر سوزش سر دل و رفلاکس معده را افزایش می دهد.

خوشبختانه شرکت سماگستر پارسا پرستاران خود را در این زمینه آموزش داده است تا در پرستاری سالمند در منزل مشکلات گوارشی برای سالمند عزیز شما پیش نیاید.

 

مراقبت از سالمند با مشکلات گوارشی

راه های پیشگیری از بیماری های گوارشی در سالمندان

– نوشیدن آب و مایعات

نوشیدن آب و مایعات دیگر، مانند آب پرتقال با تفاله می تواند به کاهش یبوست که یکی از انواع بیماری های گوارشی در سالمندان است ، کمک کند. مایعات و فیبر با افزایش حجم و نرم شدن مدفوع یک ترکیب هضم سالم را ایجاد می کند تا به راحتی از دستگاه گوارش عبور کند. با نوشیدن مقدار زیادی آب بدن سالمندان را از یبوست حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که مایعات حاوی کافئین مانند چای و قهوه تأثیر معکوس دارند و می توانند آب بدن را کم کنند.

 

بیشتر بخوانید: دیابت در سالمندان و پرستاری و مراقبت از آنها

– حفظ وزن

حفظ وزن سالم یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای پیشگیری از بیماری های گوارشی در سالمندان و همچنین هضم درست غذا در سالمندی انجام دهید. داشتن وزن مناسب برای سلامت کلی بدن با افزایش سن بسیار مناسب است. هنگام پرخوری آسان است که وزن خود را افزایش دهید. با پرخوری یا خوردن غذاهایی که منجر به سوء هاضمه می شوند، سیستم گوارشی بیش از حد سنگین شده و احتمالا علائم سوزش سر دل را تجربه می کنید، بنابراین برای پیشگیری از بیماری های گوارشی در سالمندان بهتر است حجم وعده های غذایی را برای آنها معقول نگه دارید و مصرف غذاهای چرب را به حداقل برسانید.

بیماری های گوارشی سالمند

– مصرف فیبر

بهترین درمان برای یبوست در سالمندان، خوردن غذاهای پر فیبر است. از جمله بهترین انتخاب های دارای فیبر بالا می توان به میوه ها، سبزیجات تازه، آجیل ،غلات کامل و دانه ها اشاره کرد. رژیم غذایی سرشار از فیبر به هضم سالم منجر می شود زیرا فیبر سیستم گوارشی را “چرب” می کند. مزیت دیگر فیبر این است که بیشتر غذاهای سرشار از فیبر به طور طبیعی چربی کمی دارند، اما در عین حال احساس سیری بیشتری می کنید بنابراین کمتر غذا می خورید که به شما در حفظ وزن کمک می کند.

– مصرف پروبیوتیک ها

با تایید پزشک، پروبیوتیک ها یکی از راه های پیشگیری از بیماری های گوارشی در سالمندان هستند و سالمندان می توانند برای کمک به مشکلات گوارشی آنها را مصرف کنند. پروبیوتیک ها مکمل باکتری های زنده هستند که در دستگاه گوارش زندگی می کنند و به پردازش غذا کمک می کنند. آنها باکتری های بد موجود در آنجا را متعادل می کنند. افزایش سن می تواند باکتری های خوب را با گذشت زمان از بین ببرد، اما پروبیوتیک ها به بازگرداندن این تعادل کمک می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
دیابت در سالمندان و پرستاری و مراقبت از آنها
نوشتهٔ بعدی
علائم آرتروز گردن در سالمندان و درمان آن

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم