آرتروز گردن در سالمندان و درمان آن

علائم آرتروز گردن در سالمندان و درمان آن

یکی از بیماری‌هایی که با مرور زمان و افزایش سن براثر تغییراتی که در استخوان‌ ها و مفاصل بدن رخ می‌ دهد و همچنین ازبین‌ رفتن مایعات و سفت شدن آنها به وجود می‌ آید بیماری آرتروز گردن است معمولاً این بیماری در افراد بزرگسال و سالمند بسیار بیشتر است. زیرا براثر بالارفتن سن افراد استخوان‌ های بدن تحلیل رفته و خار استخوان به‌ صورت غیرطبیعی رشد کرده و موجب ابتلا بیماری آرتروز گردن می‌ شود. پرستار سالمند برای مراقبت از سالمند باید با آرتروز، علائم و روش های تسکین درد آن آشنا باشد. ما قصد داریم در این مقاله درمورد آرتروز گردن در سالمندان، علائم و روش های درمان آن صحبت کنیم. اگر به دنبال شناخت بیشتری در این زمینه می‌ باشید با مادر ادامه این مقاله همراه باشید.

علائم آرتروز گردن در سالمندان

• درد مفاصل
• خشکی مفاصل
• پایین آمدن انعطاف‌ پذیری مفاصل
• تورم مفاصل
• خار استخوان
• لنگیدن

– درد مفاصل

گاهی اوقات بیماری مفاصل با ایجاد درد در ناحیه مفصل بیمار خود را نشان می‌ دهد. اما ممکن است که این‌ گونه از دردها در ابتدای بیماری به‌ صورت خفیف خود را نشان دهد ولی به‌ مرور زمان بسیار افزایش پیدا می‌ کند. به‌ گونه‌ ای که بیمار در راه‌ رفتن و خواب شبانه دچار مشکل می‌ شود و روال عادی زندگی خود را از دست می‌ دهد.

– خشکی مفاصل

سالمندان هنگامی که به بیماری آرتروز مبتلا می‌ شوند بیشتر از خشکی مفاصل هنگام صبح و بعد از خواب طولانی اعتراض می‌ کنند. همان گونه که در بالا گفتیم این امر به‌ خاطر کاهش مایعات بین مفاصل بوده که یکی از مهم‌ ترین علائم آرتروز به‌ حساب می‌ آید.

– پایین آمدن انعطاف‌ پذیری مفاصل

معمولا افرادی که به بیماری آرتروز دچار می شوند. حرکت دادن دست و پا برای آنان بسیار دشوار است زیرا با هرحرکت احساس درد می کنند این امر را کاهش انتعطاف پذیری مفافص می گویند که یکی از مهم ترین علائم آرتروز گردن به شمار می رود.

– خار استخوان

معمولا به خاطر ساییده شدن استخوان ها به هم دیگر در اطراف مفاصل زائدگی هایی به وجود می آید. که باعث ایجاد خار استخوان که اصلی ترین علائم آرتروز گردن در سالمندان است می شود.

– لنگیدن

افرادی که به آرتروز ابتلا می‌ شوند به دلیل احساس درد بسیار زیاد در مفاصل نمی‌ توانند به‌ راحتی دست‌ و پاهای خود را حرکت دهند و همین امر باعث لنگیدن این افراد می‌ شود.

مراقبت از سالمند با آرتروز گردن

علت ایجاد بیماری آرتروز گردن در سالمندان

نمی‌ توان گفت که بیماری آرتروز دلیل خاصی دارد زیرا هنوز علت واحدی برای این بیماری مشخص نشده است. بیماری آرتروز یک بیماری شایع هست که برای پرستاری از سالمند با مشکل آرتروز بسیار مهم است چرا که سالمند شاید نتواند کارهای روزمره خود را به سادگی انجام دهد. اما از جمله مهم‌ ترین دلایل ایجاد این بیماری می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.
• پیری
• ژنتیک
• آسیب‌هایی که به مفاصل وارد میشودو بیماری ها
• سبک زندگی افراد
• میزان فعالیت های بدن
• نامناسب بودن شکل استخوان‌ها
• حرکت‌های ورزشی نامناسب

– پیری

علت اصلی بیماری آرتروز گردن در سالمندان پیری و افزایش سن می‌ باشد. زیرا علت اصلی ایجاد این بیماری فرسودگی و زوال استخوان‌ ها می‌ باشد که با مرور زمان افزایش سن پدیدار می‌ شود و به‌ عبارت‌ دیگر روند پیری مهم‌ ترین علت ایجاد این بیماری می‌ باشد.

– ژنتیک

قابل‌ توجه است که بدانید به‌ هیچ‌ وجه نمی‌ توان گفت که بیماری آرتروز از شخصی به شخص دیگر انتقال داده می‌ شود. زیرا در بسیاری از موارد حتی این بیماری از مفصلی به مفصل دیگر نیز انتقال داده نمی‌ شود. اما در بعضی از مواقع این بیماری از طریق ژنتیک از مادر یا پدر به فرزند انتقال داده می‌ شود.

 

آرتروز گردن و پرستاری سالمند

آسیب‌ هایی که به مفاصل وارد می‌ شود و بیماری‌ ها

بعضی از بیماری‌ ها از جمله دیابت و روماتیسم می توانند زمینه ساز ایجاد بیماری آرتروز گردن در سالمندان باشد. همچنین آسیب هایی مانند شکستگی و تروما که باعث تغییر شکل اصلی استخوان می شود. می توانند تاثیر بسیاری در ابتلا به این بیماری داشته باشند.

– سبک زندگی افراد

سبک زندگی افراد و عاداتی که در طول عمر دارند می‌ تواند تأثیر بسیار زیادی در ابتلا به این بیماری داشته باشند. زیرا بسیاری از افراد معمولا اصلا توجه ای به میزان وزن و ورزش خود ندارند همچنین تغذیه و عادات غذایی نا مناسب افراد در طول عمر می‌ تواند تبعات بسیاری داشته باشد. افراد همواره باید به نوع تغذیه و سبک زندگی خود بسیار اهمیت بدهند زیرا با گذشت زمان و رسیدن به سن سالمندی می‌ تواند مشکلات بسیاری را برای آنان به وجود آورند.

– میزان فعالیت‌ های بدن

میزان فعالیت افراد چه زیاد و چه کم می‌ تواند باعث ایجاد آرتروز گردن شود. فعالیت زیاد و ورزش‌ های سنگین می‌ تواند باعث ساییدگی مفاصل و ایجاد آرتروز گردن شود. حتی بلعکس کم‌ تحرکی نیز باعث آسیب جدی به مفاصل و استخوان‌ ها می‌ شود.

– نامناسب بودن شکل استخوان‌ ها

بعضی از افراد به‌ صورت مادرزادی دچار بدشکلی استخوان‌ ها هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

– حرکت‌ های ورزشی نامناسب

بسیاری از افراد خیال می‌ کنند که هر گونه ورزشی می‌ تواند باعث سلامتی بدن شود. اما باید دانست که تمامی ورزش‌ها باعث سلامتی نمی‌ شوند و می‌ توانند نتیجه بلعکس داشته باشند. برای مثال ورزش‌ های سنگین مانند کوهنوردی های غیر استاندارد و بعضی از ورزش های غیر اصولی می توانند آسیب های جبران ناپذیری به مفاصل شما وارد کنند.

 

بیشتر بخوانید: پرستاری از سالمند در منزل و نحوه مراقبت از سالمند

روش‌ های درمان آرتروز گردن در سالمندان

۱٫ از بعضی داروهای ضدالتهابی برای از بین‌ بردن و کاهش درد استفاده می‌ کنند.
۲٫ استفاده از دستگاه‌ های فیزیوتراپی برای کنترل التهاب ستون فقرات
۳٫ استفاده از گردنبند های طبی برای ثابت نگه‌ داشتن گردن
۴٫ تزریق دارو به داخل ستون فقرات
۵٫ برای درمان آرتروز گردن در سالمندان تنها در موارد نادر نیاز به جراحی هست اما در صورتی‌ که هیچ یک از روش‌ های بالا مواثر نباشد نیاز به جراحی دارد.

روش‌ های تشخیص آرتروز گردن در سالمندان

• معمولا افراد سالمند به دلیل کهولت سن و ضعیف بودن بدن گردن در آن‌ ها می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد و تنها راه تشخیص آرتروز گردن در سالمندان مراجعه به پزشک و انجام عکس‌ برداری است.
• ام‌ آر آی یکی از بهترین راه‌ های تشخیص این بیماری است. زیرا جزئیات را بهتر نمایش می‌ دهد.
• استفاده از اشعه ایکس که در عکس‌ برداری استخوان‌ ها از آن استفاده می‌ شود.
• آزمایش خون: معمولاً عفونت‌ های گردن و التهاب را می‌ توان از طریق آزمایش خون تشخیص داد.
• سی‌تی‌اسکن: می‌تواند تصاویر مختلفی را از مفصل‌ ها نمایش دهد و تأثیر زیادی در تشخیص علت گردن درد داشته باشد.

علائم آرتروز گردن در سالمند

روش های جلوگیری از آرتروز گردن در سالمندان

۱٫ در برنامه غذایی افراد حتما باید از غذاهای حاوی کلسیم و غضروف ساز استفاده شود.
۲٫ در تمامی مراحل زندگی خود باید سعی کنید. تا وزن خود را متعادل نگهدارید زیرا افزایش وزن و تغییر وزن زیاد می‌ تواند تأثیر بسیاری در آرتروز گردن سالمندان داشته باشد.
۳٫ انجام ورزش به‌ صورت متداوم و اصولی اما باید توجه داشت که به‌ هیچ‌ وجه حرکات ورزشی را به ورت غیر اصولی و نامناسب انجام ندهید.
۴٫ سعی کنید حتما نحوه نشستن خود را چه در صورت نشستن بر روی زمین و چه در صورت نشستن بر روی مبل و صندلی اصلاح کنید زیرا تأثیر بسیار زیادی در بروز این بیماری دارند.
۵٫ از توالت فرنگی برای افراد سالمند استفاده کنید استفاده از توالت ایرانی برای مدت طولانی می‌ تواند باعث ابتلا آرتروز گردن در افراد سالمند شود.
۶٫ استفاده از کفش‌ های مناسب با پاشنه‌ های استاندارد بانوانی که از کفش های پاشنه بلند و پاشنه بسیار تخت استفاده می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
۷٫ اگر افرادی دچار بیماری‌ های مادرزادی و یا بیماری‌ های ژنتیکی هستند. باید به‌ صورت مرتب و منظم سلامت مفاصل خود را چک کنند.
۸٫ توجه ویژه‌ ای بر روی درمان شکستگی‌ های استخوانی و ساییدگی‌ های مفاصل داشته باشید زیرا این بیماری‌ ها دربند مدت عوارض جبران‌ ناپذیری داشته باشد.

آیا آرتروز گردن در سالمندان درمان قطعی دارد؟

بسیاری از افراد سالمندی که به بیماری آرتروز گردن دچار هستند و از دردهای این بیماری رنج می‌ برند باور دارند که این بیماری درمانی ندارد اما باید دانست که این تنها یک تصور نادرست می‌ باشد و این بیماری نیز مانند سایر بیماری‌ ها درمان خواص خود را دارد که می‌ تواند به‌ صورت قطعی و مدام درمان کند این بیماری را.

جمع‌ بندی

ما در این مقاله به مبحث علائم آرتروز گردن در سالمندان و درمان آن پرداختیم همان گونه که می‌ دانید. این بیماری یک بیماری هست که در طول زمان به وجود می‌ آید و موارد بسیاری بر روی آن تأثیر می گذارد. بهتر اگر سالمندی در منزل دارید و قصد استخدام پرستار سالمند دارید، در جلسه مصاحبه با پرستار در مورد اطلاعات فرد در مورد آتروز گردن سوال کنید. چرا که داشتن اطلاعات در این مورد در پرستاری سالمند و مراقبت از سالمند کمک بسیاری می کند که سالمند عزیز اذیت نشود.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
بیماری های گوارشی سالمندان و راه های پیشگیری از آن
نوشتهٔ بعدی
بیماری های شایع در سالمندان را بهتر بشناسیم

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم