مزایای نگهداری سالمند در منزل

مراقبت از افراد دوست داشتنی زندگیمان با افزایش سن آنها در اکثر شرایط کاری بس دشوار و سخت به شمار می آید. در واقع نگهداری سالمند در منزل یا مراقبت سالمند در منزل در شرایط سخت و بحرانی با وجود مزایای بیشمار خود کاری سخت و دشوار بوده؛ چرا که اغلب آن ها با افزایش سن بسیاری از توانایی های خود را از دست می دهند و همانند یک کودک در همه ساعات و شرایط نیازمند مهر و توجه اطرافیان خود هستند. در این مقاله تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی را راجع به مزایای مراقبت از سالمندان در منزل برای شما خوانندگان عزیز و محترم بازگو کنیم، با ما تا پایان این متن همراه باشید.

مزایای نگهداری سالمند در منزل

ترس از کهولت سن والدین و خصوصا از دست رفتن توانایی های آنان برای مراقبت از خود همواره یکی از نگرانی ها و دغدغه تمام افراد جامعه به شمار می آید که در اغلب اوقات فرد به دلیل گرفتار شدن خود به مسائل روزمره زندگی قادر به نگهداری و مراقبت ویژه از والدینش نبوده و او را به مراکز مراقبت سالمندان می سپارد. اما نتایج مطالعات نشان داده اند که بازخورد سالمندان با این قضیه به شدت منفی و ترس زندگی نکردن به روال گذشته بر روی سلامتی روحی و جسمی آنان بسیار تاثیرگذار می باشد. از همین رو ما تلاش کرده ایم که به مزایای یکی از روشهای موفق و در حال گسترش برای مراقبت و نگهداری سالمند در منزل اشاره کنیم. این شیوه مراقبتی با وجود یک پرستار کارآزموده و متخصص به سالمند کمک می کند که از نظر سلامتی در وضعیت بهتر و مناسب تری نسبت به سالمندان ساکن در آسایشگاه قرار گیرد. همیشه ماندن او در خانه و کنار افرادی که دوستشان دارد، احساس امنیت بیشتری را برایش فراهم می آورد. بخشی از مزایای مراقبت و نگهداري سالمند در منزل به شرح ذیل می باشد :

– توجه به خواسته و علاقه سالمند

افراد با بالا رفتن سن همانند یک کودک نیاز به توجه بیشتری از سوی اطرافیانشان دارند و همواره علاقمند هستیم که بقیه اوقات زندگی خود را در خانه و با آرامش و امنیت بیشتر در کنار نزدیکترین افراد خانواده سپری کنند. البته در شرایطی که آن ها نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشند بهتر است که برای حفظ سلامتی آنان با وجود امکانات و تجهیزات بیشتر بیمارستان ها و آسایشگاه ها از نگهداری سالمند در منرل تا حد امکان جلوگیری به عمل آورد. اما این نکته که توجه به خواسته سالمند و برنامه ریزی زندگیش مطابق نظر خودش به سلامتی جسمی و روانی او کمک بیشتری خواهد کرد؛ بر کسی پوشیده نیست.

 

مزایای نگهداری سالمند در منزل

– ترس از دست دادن استقلال سالمندان

کهولت سن همیشه احساس و ترس را در سالمندان به وجود می آورد که از طرف فرزندان خود طرد خواهند شد و به ناچار با از دست دادن برخی از توانایی هایشان استقلال خود را نسبت به گذشته از دست خواهند داد. این ترس و نگرانی آنچنان بر روی ذهنیت و روان آن ها تاثیر می گذارد که در برخی شرایط تصمیم گیری و دخالت دیگران بر روی کارها و رفتار آن ها منجر به مرگ این عزیزان نیز می شود. سالمندان با زندگی در محیط خانه خود، آرامش بیشتری داشته و هر گونه رفتاری از سوی اطرافیان برای آنان معنایی را تداعی می کند. بنابراین آنان با ماندن در خانه خود و تلاش برای زندگی به روال گذشته، احساس بهتری داشته و با دغدغه ترس از دست دادن استقلال خود ناشی از دخالت دیگران رو به رو نخواهند شد.

– کاهش هزینه های مازاد و اضافه

بدون شک از دیگر مزایای نگهداری سالمند در منزل هزینه های به نسبت کمتر آن در خانه سالمندان یا بیمارستان است. البته که بر حسب وضعیت سالمند و مراقبت از سلامتی او این هزینه های نگهداری متغیر می باشد.

– عوامل عاطفی و احساسی

سالمندان در این دوره به شدت حساس می باشند و هر گونه بی توجهی از سوی اطرافیان برای آنان به شدت گران تمام می شود. آنان همانند یک کودک خردسال نیازمند مهر و توجه فرزندان و اطرافیان خود می باشند و انتظار دارند که حضور او در جمع اعضای خانواده فرزندشان، بار و مسئولیت اضافی بر روی دوششان نگذارد. هر چند که خیلی از افراد درگیر زندگی و امور روزمره هستند و از سر خستگی و مشغله زیاد شاید نتواند آنچنان که باید و شاید به والدین سالمند خود توجه کنند اما باید بدانید که محیط امن خانه و خانواده و روابط مناسب اعضای خانواده با این عزیزان بسیاری از نگرانی ها و استرس های روانی را از آنان دور خواهد کرد.

مراقبت از سالمندان در منرل

– حفظ نقش سالمند در جامعه

از دیگر مزایای نگهداري سالمند در منزل این است که آنان می توانند همانند دیگر افراد عادی، نقش خود را در جامعه حفظ کرده و به عنوان یکی از شهروندان شهر، پدر و مادر بزرگ و … با دیگر افراد اطراف خود تعامل داشته و به شکلی از آلزایمر و سایر بیماری های جسمی با انگیزه تحرک و انجام فعالیت های روزمره دور بمانند.

– مراقبت دقیق تر بصورت شخصی

محدودیت های بسیار در مراکز نگهداری سالمند باعث می شود که پرستاران آنطور که باید و شاید به مراقبت از آنان نپردازند، چرا که درون یک اتاق مشترک تعداد زیادی سالمند وجود دارد که در هر لحظه نیازمند توجه و مراقبت هستند. از همین رو یکی دیگر از مزایای نگهداری سالمند در منزل، دقت و زمان بیشتر پرستار برای توجه به خواسته های شخص و آگاهی از وضعیت سلامتی او به صورت تمام وقت می باشد.

اعزام پرستار سالمند

دیگر نکات مربوط به نگهداری سالمند در منزل

بهتر است که بدانید سالمندان نیازمند توجه و مراقبت زیادی از سوی اطرافیان خود هستند و وادار کردن آن ها به هم صحبتی و ورزش و بازی کردن با بچه ها و … باعث اعتماد به نفس و در نتیجه سلامتی آنان می شود.پس اگر نگران والدین سالمند خود هستید باید بدانید که تحت هیچ شرایطی نباید آنان را در معرض ترس ها و نگرانی های ناشی از دوران سالمندی و کهولت سن قرار دهید و تا جایی که امکان دارد به پاس زحماتی که برای شما در طول زندگی کشیده اند؛ برای حفظ سلامتی جسمی و روانی این عزیزان به نیازها و خواسته های آنان توجه داشته و محبت خود را دریغ ننمایید.

Rate this post
نوشتهٔ پیشین
معیارها و وظایف پرستار برای نگهداری سالمند
نوشتهٔ بعدی
اهمیت تغذیه در نگهداری سالمند در منزل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم