در جامعه کنونی بخش عمده‌ ای از جمعیت را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل داده‌اند. در مقوله مسمومیت‌ در سالمندان گرچه درصد پایینی از جمعیتی که با مراکز اطلاع رسانی داروها تماس می‌گیرند، سالمند هستند ولی میزان مرگ و میر در این افراد بیشتر از گروه‌های دیگر است. از این رو مصرف دارو در سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. پرستاری ، نگهداری و مراقبت از سالمند نیاز به حضور یک همراه بصورت دائم در کنار سالمندان دارد. سالمندان نسبت به گروه‌های دیگر جامعه داروی بیشتری مصرف می‌کنند. بیش از ۲۵ درصد از مجموع داروی مصرفی کشور آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته، توسط سالمندان مصرف می‌شود.

علاوه بر این، افزایش سن در سالمندان می‌تواند منجر به تغییراتی شود که استفاده از موارد غیر دارویی مانند محصولات بهداشتی و تمیز کننده را علاوه بر داروهای مصرفی سالمندان، پرخطر نماید. این تغییرات شامل کاهش تدریجی قدرت حواس مانند بینایی، شنوایی، حس طعم و مزه و بویایی و کاهش حافظه کوتاه مدت و دیگر تغییرات ادراکی است. همچنین مصرف برخی از داروها می تواند منجر به بروز عوارضی از جمله گیجی شود که این امر مقدمه بروز اشتباه در مصرف دارو شده و شیوع مسمومیت را مانند بروز حوادث در سالمندان افزایش خواهد داد.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت:
– اشتباه در مصرف داروها
– تشخیص مسمومیت در سالمندان
– درمان مسمومیت در سالمندان
– راه های پیشگیری از مسمومیت در سالمندان
– ارزیابی سالمند از نظر ابتلای به افسردگی
– نقش شرکت خدماتی و پرستاری

اشتباه در مصرف داروها

دلایل بروز مسمومیت در سالمندان عبارت است از مصرف دوز تکراری، مصرف غیرتعمدی داروی اشتباه به دلیل ضعف در بینایی، مصرف داروی دیگر اعضای خانواده و خوردن آنچه که خوراکی نیست. در نهایت افزایش سن سبب تغییرات فیزیولوژیکی خواهد شد که توانایی سالمند را در متابولیزه کردن و حذف دارو کاهش می‌‌دهد. می‌توان به کاهش مایعات کل بدن و حجم بافت عضلانی، افزایش بافت چربی، کاهش عملکرد کبد و کلیه و کاهش آلبومین سرم در بدن سالمندان اشاره کرد. زمانی که سالمندان چند دارو را مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطرات ناشی از عوارض جانبی داروها و تداخلات دارویی قرار می گیرند و ممکن است متحمل نتایج بدی از بروز عارضه جانبی با سمیت ناشی از کاهش ظرفیت و کاهش قدرت بازسازی بدن شوند. به همین خاطر مراقبت و نگهداری از سالمندان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

مسمومیت و مصرف دارو در سالندان

تشخیص مسمومیت در سالمندان

مسمومیت می‌تواند علائم ونشانه‌هایی را در سالمندان ایجادنماید که می‌توان آنرا درسالمندانی که به مرکزدرمانی مراجعه می‌کنند مشاهده نمود.
هر سالمندی ممکن است یکی از علائم زیر را داشته باشد:

  • تغییرات ادراکی و شناختی
  • از دست دادن کنترل دفع ادرار و مدفوع
  • تغییرات اشتها و خوردن غذا
  • تغییرات فعالیت یا انرژی
  • زمین خوردن مکرر
  • تشخیص تفکیک این موارد یکی از الزامات اولیه است.

درمان مسمومیت در سالمندان

از آنجایی که سالمندانی که با مسمومیت‌های محرز شده و یا احتمالی به مرکز درمانی مراجعه می نمایند اغلب دچار مشکلات مشکلات جسمی یا روانی هستند. استفاده از یک روش درمانی برای آنها مشکل است و هر کدام به صورت جدا باید مورد ارزیابی شود. اصول اولیه در رویکرد کلی به مسمومیت عبارتند از احیای قلبی ریوی، سم زدایی و درمان‌های نگهدارنده و علامتی حمایتی.

موارد مصرف اپیکا

ايپكا به عنوان ماده قی آور در درمان اضطراري مصرف مقادير بيش از حد داروها و در درمان مسموميت ها تجويز می‌شود.
بی خطری این دارو در سالمندان هنوز به اثبات نرسیده است و ممکن است حتی عوارض ناخواسته‌ای را به همراه داشته باشد. روش انتخابی برای حذف گوارشی سمومدر سالمندان، شستشوی معده و استفاده از زغال فعال است.

راه‌های پیشگیری از مسمومیت در سالمندان (توسط پزشک)

  •  در زمان تجویز دارو برای سالمندان کاملاً دقت نمایید.
  •  در هنگام تجویز دارو در سالمندان باید به تغییرات جسمی و روانی این قشر توجه نمود.
    داروسازانی که با بیماری که مبتلا به چند بیماری همزمان است برخورد دارند منبع علمی و با ارزشی به شما می‌روند.
  •  از مشخصات کلی داروهای مصرفی توسط سالمند بیمار مطلع شوید.
  •  بطور کلی باید در زمان بررسی اولیه بیمار و در زمان اخذ شرح حال و شرایط فیزیکی بیماری، شرح کاملی از کلیه داروهای مصرفی بیمار گرفته شود. می‌توان از بیمار درخواست کرد که علاوه بر توضیحات خود در رابطه با داروهای مصرفی، کیسه داروهای خود یا فردی که ناظر بر مصرف این داروها می‌باشد را به همراه خود بیاورد. در ضمن از بیمار در رابطه با مصرف داروهای بدون نسخه یا گیاهی پرسش شود. بسیاری از مردم به این فرآورده‌ها به چشم دارو نگاه نمی‌کنند و ممکن است نام این فرآورده‌ها یادآوری نکنند.
  •  تعداد افراد ناظر بر روند دارو درمانی فرد سالمند به حداقل رسانده شود.
  •  پزشکان خانواده یا پرستار سالمند بعنوان ناظر بر روند سلامت سالمندان، مسئول اصلی مراقبت های لازم از سالمندان هستند.

پرستاری و مراقبت از سالمندان

رویکرد دارودرمانی

تا جایی که می‌توانید تعداد داروهای تجویزی را به حداقل برسانید.
بیمار را تشویق کنید تا از وسایل کمکی که مصرف داروها را یادآوری می‌کند مانند جعبه های دارویی که بر اساس روزهای هفته تقسیم شده‌اند و یا تقویمی که روزهای مصرف دارو در آن علامت گذاری شده استفاده کند. هنگامی که سالمند در داروخانه، داروهای خود را تحویل می‌گیرد می‌توان از برچسب‌های بزرگ با نوشته‌های بزرگ روی آن و در صورت نیاز از قوطی‌ دارویی که به آسانی باز می‌شود استفاده شود. حتما به این موضوع دقت شود که آیا فرد سالمند می‌تواند خود به تنهایی دارو مصرف کند یا خیر. اگر قادر به این کار نیست، پرستار سالمند می‌تواند به او کمک کند. جهت مراقبت و پرستاری از سالمندان با شرکت خدماتی سما گستر پارسا تماس بگیرید.

ارزیابی سالمند از نظر ابتلای به افسردگی

مطلب بسیار مهم در مورد افسردگی در سالمندان این است که باید تشخصی افسردگی در سالمندان پیش از تجویز داروها که ذاتاً خطر ساز هستند رد شود، سپس به تجویز چنین داروهایی اقدام شود.
صرفاً نمی‌توان سالمندی را دوران افسردگی نامید از این رو بایدبرخی از تظاهرات وعلائم افسردگی دراین افراد مشاهده شود.

نقش شرکت خدماتی و پرستاری

شاید مصرف دارو در سالمندان نسبت به بقیه گروه های سنی حساس تر و پرخطر تر باشد. باتوجه به ضعف جسمانی و مشکلات بسیار، با یک داروی اشتباه و یا تاخیر در خوردن دارو ممکن است جان سالمندان به خطر بیافتد. حضور یک مراقب بصورت دائمی در کنار سالمندان مخصوصا سالمندان بیمار الزامیست. حال ممکن است باتوجه به صنعتی شدن جامعه امروزی خانواده‌ها نتوانند برای سالمندان به میزان کافی وقت صرف کنند. حضور شرکت های خدماتی باتجربه و معتبر اینجا مورد نیاز است. شرکت خدماتی سماگستر پارسا با بیش از ۱۹ سال سابقه در زمینه خدمات نگهداری سالمند آمادگی اعزام نیروی آموزش دیده و مورد اعتماد جهت مراقبت و نگهداری و پرستاری از سالمندان شما را دارد. نگهداری از سالمندان در منزل با عشق و دلسوزی توسط پرستاران آموزش دیده شرکت خدمات سما گسر پارسا. جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست پرستار سالمند با ما تماس بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
اوقات فراغت در سالمندان
نوشتهٔ بعدی
مشکلات اقتصادی سالمندان

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم