مشکلات اقتصادی سالمندان راجدی بگیریم. باتوجه به افزایش سن و کهولت در دوران سالمندی طبیعتا نیاز به توجه بیشتر در سالمندان افزایش میابد. دوران سالمندی مشکلات خاص خود را دارد که اگر این مشکلات مرتفع نشود در عزت نفس و اعتماد به نفس سالمندان تاثیر منفی خواهد گذاشت. یکی از این مشکلات، مشکل مالی در سالمندان است. آنها نباید این حس را داشته باشند که در دوران سالمندی تنها هستند و سربار فرزندان خود هستند. برای حل مشکلات سالمندان باید تصمیمات درست و به موقعی صورت پذیرد. نگهداری سالمند در منزل ممکن است با مشکلات اقتصادی همراه باشد.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت:
– مشکلات اقتصادی در دوران سالمندی
– مشکلات اقتصادی سالمندان
– جایگاه اجتماعی و اقتصادی سالمندان آمار و ارقام درخصوص سالمندان
– چرا باید مشکلات در سالمندان را حل نماییم
– نقش شرکت خدماتی و پرستاری
– وضعیت جسمانی سالمندان

مشکلات در دوران سالمندی

انسان هرچه بزرگتر می‌شود به قدرت اختیار بالاتری می‌رسد و نیاز به کمک در انسان کاهش میابد اما باید به این موضوع توجه کنیم که در دوران سالمندی این موضوع کاملا متفاوت است. هرچه بیشتر وارد دوران سالمندی می‌شوند از نظر انسانیت و اخلاقی به کمال بیشتری میرسند اما از خیلی از جهات نیازمند کمک و یاری خواهند شد. مشکلات در دوران سالمندی نباید این حس را در سالمند ایجاد کند که وی فردی اضافی و سربار است و باید تلاش شود تا نیاز ها و مشکلات سالمندان حل شود. سالمندان عزیزتر جان همان اشخاصی هستند که سالها برای ما تلاش کرده‌اند تا به ما یاری رسانند و ما را در جامعه فردی مهم نمایند و حال قطعا وظیفه ماست که آنها را یاری کنیم تا در جامعه همچنان فردی مهم باشند و جایگاه اجتماعی آنها حفظ شود.

مشکلات اقتصادی سالمندان

متاسفانه باید بگوییم در ایران یکی از مهمترین مشکلات در دوران سالمندی مشکل مالی در سالمندان است. حل مشکلات سالمندان شاید نیاز به توجه زیاد داشته باشد اما همواره بیاد داشته باشید که شما نباید این مشکلات را به روی آنها بیاورید. در ایران بعید است که سالمندی باشد که از حمایت دولت و یا نهادهای مرتبط راضی باشد و بتواند امرار معاش نماید. با این وضعیت سوال مهمی که بوجود می‌آید این است که حل مشکلات سالمندان بخصوص مشکل مالی در سالمندان چگونه انجام می‌شود؟

مشکل مالی در سالمندان

مشکل مالی در سالمندان

 

جایگاه اجتماعی و اقتصادی سالمندان

درگذشته و در جوامعی که هنوز بصورت سنتی زندگی می‌کنند سالمندان در جایگاه بالایی قرار دارند. درواقع سالمندان در جوامع سنتی جایگاه اجتماعی بسیار بالا و قابل قبولی داشتند. اما امروزه در زندگی‌های مدرن و شهری متاسفانه دیگر جایگاه قابل قبولی برای سالمندان در سطح اجتماع وجود ندارد. حال اینکه اگر سالمندان ما با مشکلات اقتصادی هم درگیر باشند این مشکل برای آنها در سطح جامعه دوچندان خواهد شد. درگذشته سالمندان بعنوان افراد باتجربه و صاحب نظر شناخته می‌شدند و در اکثر امور حضور مهم داشتند و تصمیم ساز بودند. اما اکنون همانطور که شما هم در سطح جوامع امروزی خود مشاهده می‌کنید؛ سالمندان، جایگاه اجتماعی گذشته را ندارند. درحالیکه روز به روز به تعداد سالمندان افزوده می‌شود، روز به روز از اقتدار و منزلت آنها کاسته (متاسفانه) می‌شود.

طبیعتا در جواع صنعتی که داشتن تخصص و دانش و همچنین توانایی انجام امور برای افراد جایگاه اجتماعی بوجود میاورد، سالمندان با از دست دادن برخی از این توانایی ها به مرور زمان به حاسیه رانده میشوند و این موضوع روی آنها تاثیر منفی بسزایی دارد. حتی بعد از بازنشستگی نیز حس طردشدگی و ناکارآمدی به سالمندان دست میدهد که اگر جدی گرفته نشود و از آنها حمایت نشود ممکن باعث بروز مشکلات روانی شود. باتوجه به صنعتی شدن زندگی انسان ها و کم شدن روابط عاطفی باید بدانیم که هیچگاه نباید سالمندان را فراموش کنی و همیشه از حال و احوالات آنها آگاه باشیم و به آنها کمک کنیم.

آمار و ارقام در خصوص سالمندان

باتوجه به اطلاعات و آماری که منتشر شده است مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته کاهش چشمگیری داشته و طول عمر افراد زیاد شده است. در ایران اما جمعیت افراد سالخورده بشدت در حال افزایش و رشد است. طبق آمار در ایران در سال ۱۳۳۵ حدود ۹٫۳% از جمعیت کشور را افراد سالخورده تشکیل می‌دادند و این آمار در سال ۱۳۸۵ با دوبرابر شدن جمعیت به ۹٫۷% رسیده است. جمعیت سالمندان در سراسر جهان در ۵۰سال اخیر ۷برابر اضافه شده است. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که جمعیت سالمندان جهان که اکنون حدودا ۶۰۵ میلیون نفر است به ۲میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ برسد. به همین نسبت طبیعتا رشد جمعیت سالمندان در ایران نیز رشد چشمگیری خواهد داشت تا جاییکه انتظار می‌رود در ایران در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان به ۲۵ میلیون نفر یعنی ۲۵% از کل جمعیت آن زمان برسد.

چرا باید مشکلات در سالمندان را حل نماییم؟

درواقع سوال بهتر این است که چرا نباید مشکلات سالمندان را حل نماییم؟ درحالیکه سالها آنها مسکلات مارا حل کرده‌اند. باتوجه به مطالبی که پیش‌تر گفتیم نیاز به حمایت از سالمندان بیش از پیش احساس می‌شود و باید به آنها اهمیت بیشتری بدهیم. همه ما می‌دانیم که اگر روحیه قوی داشته باشیم حتی از پس بیماری‌های جسمانی هم براحتی بر خواهیم آمد. پس باید از سالمندان حمایت نماییم تا هم از نظر روانی و روحی قوی باشند و هم بتوانند با بسیاری از مشکلات جسمانی مبارزه نمایند. قطعا با حمایت شما از سالمندان کیفیت زندگی آنها بسیار بالا خواهد رفت و در سلامت کامل زندگی خواهند کرد. بعنوان مثال: سالمندی که تحت حمایت است و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ندارد فشار روانی و استرس کمتری دارد و این موضوع می‌تواند به آنها کمک بزرگی نماید و بالعکس اگر سالمندان مشکلات زیادی داشته باشند استرس و فشار روانی زیادی خواهند داشت و همانطور که می‌دانید استریس و فشار ۲عامل اصلی بوجود آمدن بیماری است.

سالمندانی که در دوره بیماری جسمانی و روانی از حمایت برخوردارد باشند در مقایسه با سالمندانی که از حمایت برخوردار نیستند کمتر دچار افسردگی می‌شوند. برای اینکه سالمندان زندگی راحت و سالمی را داشته باشند باید به مشکلات آنها از جمله: بهداشت جسمی، روحی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی توجه داشت و از آنجاییکه عوامل اقتصادی در تک تک عوامل غیر از خود نیز تأثیر می گذارد، توجه به آن دارای اهمیت خاصی است.

نقش شرکت خدماتی و پرستاری

قطعا از آنجایی که مشکلات در سالمندان ممکن زیاد باشد و با توجه به صنعتی شدن زندگی امروز، رسیدگی به سالمندان کار دشواری است. مشکلات زندگی خود، فرزندان از یک طرف و مشکلات اجتماعی و کاری از طرفی دیگر؛ فشار روانی و استرس زندگی هم که همیشه در کنار زندگی امروزی حضور فعال دارد. حال با همه اینها باید برای سالمندان وقت گذاشت و از آنها حمایت و مراقبت کرد که قطعا این امکان وجود ندارد. هرچقدر هم شما به فکر سالمندان باشید اما باید برای آنها زمان گذاشت و از آنها بخوبی مراقبت و پرستاری کرد. حضور شرکت های خدماتی و پرستاری اینجا نقش پررنگی خواهد داشت. شرکت خدماتی سماگستر پارسا با بیش از ۱۹ سال سابقه در زمینه خدمات پرستاری و مراقبت از سالمندان آمادگی اعزام نیروی آموزش دیده و مورد اعتماد جهت مراقبت و نگهداری از سالمندان شما را دارد. نگهداری  سالمند در منزل با عشق و دلسوزی توسط پرستاران آموزش دیده شرکت خدمات سما گسر پارسا. جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاغعات بیشتر با ما تماس بگیرید. مقاله پرستاری از سالمندان را مطالعه نمایید.

وضعیت جسمانی سالمندان

سالمنان باید از نظر جسمانی سالم و فعال باشند. ورزش در سالمندان می‌تواند به این موضوع بسیار کمک نماید. برای سالمندانی که می‌توانند بیرون از منزل بروند و ورزش کنند ورزش صبحگاهی در پارک توصیه می‌شود و برای سالمندانی که امکان خروج از منزل را ندارند ورزش در منزل البته با رعایت نکات مراقبتی را انجام دهند. سالمندان به هیچ وجه نباید فعالیت‌های سنگین انجام دهند. سالمندان باید رژیم غذایی صحیح و مناسبی را داشته باشند. سالمندانی که بیماری دارند باید به آنها رسیدگی شود و داروهای آنها به موقع به آنها داده شود. به همین دلیل نیاز است که یک نفر مدام در کنار آنها باشد تا علاوه بر اینکه آنها را از تنهایی درمی‌آورد بتواند به آنها رسیدگی نماید و از آنها مراقبت و نگهداری کند.

مقاله مصرف دارو در سالمندان را مطالعه نمایید. در این مقاله سعی کردیم یکی از مهمترین مشکلات در سالمندان یعنی مشکل مالی در سالمندان را شرح دهیم. امید است با رسیدگی به سالمندان آنها را در وضعیت خوب و در سلامت کامل قرار دهیم. یادمان باشد که ما هم روزی همانند آنها در همین جایگاه سالمندی قرار خواهیم گرفت. به سالمندان رسیدگی و محبت نمایید تا روزی در دوران سالمندی به شما رسیدگی و محبت شود.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
مصرف دارو در سالمندان
نوشتهٔ بعدی
ویژگی های یک پرستار خوب برای پرستاری

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم