اوقات فراغت در سالمندان چیزی است که گاهی سراسر زندگی آنها را فراگرفته و نداشتن برنامه‌ ای برای گذران آن فراغت را به بطالت و افسردگی می‌ کشاند. اوقات فراغت موضوعی است که گاهی سراسر زندگی سالمند را در بر می گیرد و نداشتن برنامه برای گذراندن آن ممکن است منجر به افسردگی شود. تاثیر اوقات فراغت بر افسردگی سالمندان بسیار زیاد است. نیازهای اوقات فراغت سالمندان را شناسایی کنید و از آنها برای پر کردن اوقات فراغت سالمندان استفاده نمایید. افرادی که مسئولیت نگهداری سالمند را به عهده دارند باید برای پر کردن اوغات فراغت سالمندان برنامه ای داشته باشند. بعنوان مثال فعالیت بدنی در سالمند می‌تواند اوقات فراغت آنها را پر کند و مانع از افسردگی آنها شود.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت:
– فعالیت های لذتبخش در دوران سالمندی
– نوشتن خاطرات
– خواندن کتاب
– یادگیری زبان جدید
– فعالیت بدنی
– یادگیری مهارت‌های جدید
– کتاب آشپزی
– خانواده و اوقات فراغت سالمند
– شغل جدید در سالمندی

فعالیت های لذتبخش در دوران سالمندی

سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند، غالباً بخش اعظم وقت خود را به فکر کردن در مورد فرزندان دور از خود یا حسرت خوردن برای همسر مرحوم خود و مسائلی از این دست می‌گذرانند. این گونه انزوا ممکن است براحتی به افسردگی منجر شود. معمولا واکنش اکثر سالمندان در این برحه از زمان، خستگی و افسردگی است. زیرا کارهای بسیار کمتری برای انجام دادن و زمان آزاد هم بیشتر دارند، اما برای جلوگیری از این بی‌قراری‌ها می‌توان با کارهای دواطلبانه و فعالیت‌های لذت بخش و گذراندن با یک پرستاری که همیشه کنارشان باشد و همدم و همراهشان باشد اقدام فرمایند. داشتن یک پرستار و مراقب می‌تواند آنها را از تنهایی دربیارد. برای استخدام پرستار سالمند همین الان با ما تماس بگیرید.

معمولا واکنش سالمندان در این دوران خستگی و افسردگی است. چراکه کارهای کمتری برای انجام دادن دارند و در مقابل زمان آزاد بیشتری دارند. اما برای جلوگیری از این بی‌قراری‌ها می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی برای اوقات فراغت این عزیزان اقدام نمود یا اینکه با دراختیار گرفتن یک پرستار سالمند با تجربه این کار را به او بسپارید.

انجام فعالیت‌های لذت‌بخش در دوران سالمندی

تاثیر اوقات فراغت بر افسردگی سالمندان کم نیست. پس بایدبرای پر کردن اوقات فراغت آنها برنامه ریزی درستی انجام دهید.

نوشتن خاطرات

ثبت خاطرات و سرگذشتتان یا نوشتن نامه برای اعضای خانواده می‌تواند شروع خوبی برای این کار باشد. شما می‌توانید این مطالب را به صورت تجارب زندگی در اختیار عزیزانتان و یا دیگران قرار دهید. این کار می‌تواند ثبت خاطرات و سرگذشتتان یا به صورت نوشتن نامه‌هایی به اعضای خانواده و یا مانند داستان در مجله باشد. و یا آن مطالب را با به صورت تجارب زندگی در اختیار عزیزانتان و دیگران بزارید. در صورت امکان هر روز مقداری از خاطراتتان یا مطلبی که در ذهنتان هست را بنویسید این کار باعث می‌شود ذهن و فکر شما به نوشتن عادت کند.

خواندن کتاب

یکی از نیازهای اوقات فراغت سالمندان خواندن کتاب است. شاید فهرستی از کتاب‌هایی رادارید که همه‌ این سال‌ها نگه داشته‌اید تازمانی که فرصتش را داشتید به سراغ آن‌ها بروید. پس سری به کتابخانه‌ی محل بزنید و کارتان را با یک فهرست کتاب شروع کنید، حالا می‌تواند همان فهرست خودتان باشد که نگه داشته بودید، یا فهرست جامعی از کتاب‌های کلاسیک وسترن، هیجان‌انگیزترین و اسرارآمیزترین کتاب‌ها، کتاب‌های غیرتخیلی، یا کتاب‌های بزرگ علمی-تخیلی باشد. شاید فهرستی از کتاب‌هایی که فرصت نکرده‌اید آنها را بخوانید در ذهن یا دفترچه شخصی خود داشته باشید.

اوقات فراغت در سالمندی بهترین زمان برای خواندن این کتاب‌هاست. پس سری به کتابخانه محل زندگی خود بزنید و از فهرستی که در اختیار دارید کتاب مورد نظر را انتخاب کنید و شروع به مطالعه کنید، اگر کتابی را در نظر ندارید میتوانید از فهرست موجود در کتابخانه استفاده کنید. کتاب‌های هیجان انگیز و اسرارآمیز و یا کتاب‌های علمی گزینه‌های مناسبی هستند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توانید در منزل خود از طریق اینترنت کتاب مورد نظر خود را بیابید و از طریق سفارش آنلاین آن را دریافت کنید اگر این کار برایتان سخت است می‌توانید‌ از پرستار سالمند بخواهید که اینکار را برای شما انجام دهد. همچنین شما سالمندان عزیز می‌توانید از کتاب‌های صوتی استفاده کنید، اگر دوست دارید چشمهایتان را ببندید و کتاب مورد نظر خود را با صدای یک هنرمند یا یک صداپیشه حرفه‌ای گوش دهید.

یادگیری زبان جدید

سالمندان می‌توانند در زمان آزاد خود به یادگیری یک زبان جدید مشغول باشند، این عمل هم به نوعی ورزش برای ذهن محسوب می‌شود و هم سبب بهبود و فعال‌تر شدن قابلیت‌های ذهنی شما می‌شود. این مورد می‌تواند دلیل خوبی برای بیرون رفتن شما از خانه باشد چراکه می توانید در یک کلاس زبان شرکت کنید و جلسات تمرینی که دراین کلاس‌ها برگزار می‌شود استفاده کنید.

ورزش و فعالیت بدنی در سالمندان

فعالیت بدنی سالمند

در دوران سالمندی و بازنشستگی یکی از راههای سرگرم کننده و همچنین یکی از نیازهای اوقات فراغت سالمندان فعالیت بدنی است. فعالیت های بدنی در سالمند مانند: شنا، تنیس و یا دویدن آهسته، سلامتی آنان را تضمین می‌کند. اگر می‌خواهید به قول معروف با یک تیر دو نشان بزنید یعنی هم ورزش کنید و هم با افراد دیگر دیدار کنید می‌توانید در ورزش‌های گروهی شرکت کنید. در کلاس‌های مهارتی که برای افراد سالخورده و یا سالمند هستند شرکت کنید. این‌چنین می‌توانید با سایر آدم‌ها دیدار و روابط اجتماعی داشته باشید. فعالیت بدنی سالمند را با ورزش در سالمندان بالا ببرید.

در دوران سالمندی مهارت‌های جدید یاد بگیرید و در کلاسی ثبت نام کنید.

یادگیری مهارت‌های جدید

به دنبال مهارت‌هایی باشید که به آن علاقه دارید به طور مثال اگر به قلاب بافی علاقه دارید مدل‌های پیچیده‌تر را انتخاب کنید تا بتوانید مهارت خود را در این کار بالا ببرید. می‌توانید در آموزشگاه‌ها ثبت نام کنید و مهارت‌هایی که همیشه علاقه داشتید آن را یادبگیرید اما زمانش را نداشتید فرا بگیرید.

کتاب آشپزی

می‌توانید لیست غذاهایی که نمی‌توانید آن‌ها را درست کنید بنویسید و ازطریق کتاب آشپزی که دراختیار دارید آن‌ها را یادبگیرید. هربار یکی از دستورالعمل‌ها را امتحان کنید تا به مرور زمان تمام آن غذاهایی که مدنظر دارید را درست کنید.

چگونه اوقات فراغت سالمندان را پر کنیم

خانواده و اوقات فراغت سالمند

گذراندن اوقات با خانواده و خویشاوندان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سالمندان می‌باشد. می‌توانید بافرزندان یانوه‌های خود تاریخ بازی‌های هفتگی رامشخص کنید یابا آنها باسفر بروید. این کار تاثیربسیاری در روحیه شمادارد.

شغل جدید در سالمندی

دوران سالمندی را می‌توان شروع زمان بازنشستگی تعبیر کرد. شاید بعد از بازنشستگی آمادگی آن را نداشته باشید که وارد یک شغل جدید شوید اما توصیه می‌شود اگر برایتان دشوار نیست به دنبال شغل جدید ولو پاره وقت باشید. از جمله شغل‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید نویسندگی است. یک شغل کم استرس جدیدکه احساس داشتن هدف جدید و ازهمه مهم‌تر اینکه وقت شما را پرکند را انتخاب کنید. برای بازنشستگان گزینه‌های شغلی زیادی وجود دارد، اعم از: معلم بودن، راننده و یا کارمند شیرخوارگاه. توصیه می‌شود کارهای پاره وقت راهرچند بادرآمد کم انتخاب کنید بدلیل اینکه مانند شغل‌های تمام وقت استرس آور نیست.

5/5 - (4 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
تغذیه کودک
نوشتهٔ بعدی
مصرف دارو در سالمندان

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم