اهمیت خواب برای سالمندان

چرا خواب برای سالمندان مهم است؟

ماندن در خانه به طور مداوم فعالیت های روزانه سالمندان را محدود می کند و همچنین ممکن است منجر به بهم ریختگی ساعات خواب آنها شود. بنابراین مراقبت از سالمند و خواب منظم او، بسیار حائز اهمیت می-باشد. به طور کلی در سنین بالا به خواب رفتن مشکل می شود. آنها اغلب شب ها از خواب بیدار می شوند و در به خواب رفتن مجدد مشکل دارند. زمان طولانی تری را در رختخواب سپری می کنند اما تایم خواب مفید کوتاه‌تر است. چرت زدن در روز بیشتر است. زودتر می‌خوابند، اما مجدد در نیمه اول شب بیدار می‌شوند!

در راستای مراقبت از سالمند، اختلالات خواب سالمندان باید درمان شوند

به خطر افتادن بدن و آسیب دیدگی، به دلیل خواب آلودگی بیش از حد در روز تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.  با بالا رفتن سن، استخوان ها به دلیل پوکی استخوان یا دلایل دیگر به سرعت می شکنند. از آنجایی که ترمیم و بهبود این شکستگی ها به طور فزاینده ای دشوار می شود، لازم است در روند نگهداری سالمند، مراقب باشید که زمین نخورند تا سال ها به تخت بسته نشوند یا وابسته به شخص دیگری زندگی نکنند. بنابراین اختلالات خواب باید درمان شوند و اهمیت خواب برای سالمندان در طول پرستاری از سالمند قابل توجه قرار گیرد.

۵ قانون طلایی خواب خوب برای سالمندان

1. سالمندان عزیز بهتر است شب خیلی زود نخوابند. زیرا خواب زود هنگام باعث می شود در ساعات اولیه شب مجدد بیدار شده و بدخواب شوند.
2. سالمندان گرامی اگر خیلی خسته نیستید خود را مجبور به خوابیدن نکنید و در طول روز چرت بزنید، زیرا خواب آلودگی روز مانع از خواب شبانه شما می شود.
3. قبل از اینکه خوابتان بیاید به رختخواب نروید. زیرا باعث بی قراری می شود و خوابتان نمی برد. اگر پس از کمی درنگ خواب آلود نشدید، در صورت امکان از رختخواب بلند شوید و به اتاق دیگری بروید، کتاب بخوانید و منتظر بمانید تا خوابتان بیاید.
4. در پروسه مراقبت از سالمند، حتما صبح ها پرده ها را باز کنید و با بیرون بردن فرد سالمند به حیاط یا بالکن، حداقل نیم ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرند. زیرا نور خورشید دوباره ساعت را در مغز شما تنظیم می کند و خواب و بیداری فرد را تنظیم می کند. نور تلویزیون برای تنظیم این ساعت کافی نیست.
5. همچنین بدون نظر پزشک از دارو استفاده نکنید. مراقب باشید که از قرص های خواب آور که در زمان مناسب داده می شوند استفاده کنید. در نهایت، عصرها چای یا قهوه ننوشید و بین خواب و آخرین وعده غذایی حداقل ۲ ساعت فاصله داشته باشید.

خواب در سالمندان

کم خوابی در سالمندان خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد!

یک مطالعه جدید نشان داده است که اختلال خواب و کمبود خواب در افراد مسن خطر ابتلا به زوال عقل و مرگ را افزایش می دهد. محققان دریافتند سالمندانی که کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند، دو برابر بیشتر از افرادی که ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند، در معرض خطر زوال عقل قرار دارند. ربکا رابینز، متخصص اختلالات خواب و گردش خون می گوید: یافته های ما ارتباط بین کمبود خواب و زوال عقل را نشان می دهد و اهمیت مشکلات خواب در افراد مسن را تایید می کند. تیم تحقیقاتی مطالعه ای را با استفاده از داده های افراد مسن ۶۵ سال و بالاتر که در مطالعه ملی سلامت و روند پیری (NHATS) جمع آوری شده بود، برای بررسی کمیت و کیفیت خواب و خطر ابتلا به زوال عقل و مرگ انجام دادند. داده‌های شرکت‌کنندگان NHATS از سال ۲۰۱۱ سالانه جمع‌آوری می‌شود و یک مطالعه طولی بر روی دریافت‌کنندگان مراقبت‌های سالمندان است
محققان کمیت و کیفیت خواب از جمله دفعات چرت زدن، زمان به خواب رفتن، کیفیت خواب، مدت زمان خواب و وجود یا عدم وجود اختلالات خواب را به دقت بررسی کردند. پس از آن، اطلاعات از شرکت‌کنندگانی که به زوال عقل مبتلا بودند یا در طی یک دوره پنج ساله فوت کردند، جمع‌آوری شد. در نتیجه جمع آوری داده ها، محققان به این نتیجه رسیدند که اختلال خواب و کمبود خواب به شدت با زوال عقل مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که صرف ۳۰ دقیقه یا بیشتر برای به خواب رفتن خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۴۵ درصد افزایش می دهد. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که به دلیل کمبود خواب در حفظ هوشیاری روزانه مشکل دارند و کسانی که کیفیت و کمیت خواب پایینی دارند یا کسانی که کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند نیز با افزایش خطر مرگ مواجه هستند. چارلز چایسلر، سرپرست تیم تحقیق، گفت: این مطالعه شواهدی را اضافه می کند که خواب برای سلامت مغز مهم است و اهمیت بهبود خواب و درمان اختلالات خواب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مرگ را تایید می کند.

نگهداری سالمند

کمبود خواب در سالمندان منجر به افزایش وزن می شود!

محققان بر این باورند که اختلالات خواب می تواند منجر به چاقی در افراد سالمند شود. در پروسه پرستاری از سالمند باید بدانید که سالمندان عزیز در صورتی که به اندازه کافی نخوابند، ممکن است به دلیل هورمون ها وزن اضافه کنند. زمانی که خواب کم می شود، ترشح هورمون گرلین که احساس گرسنگی را افزایش می دهد، افزایش می یابد و برعکس، ترشح هورمون لپتین که اشتها را سرکوب می کند، کاهش می یابد. علاوه بر این، هورمون استرس کورتیزول ترشح می شود که احتمال هوس خوردن شیرینی جات یا پرخوری بیش از حد معمول را افزایش می دهد. لذا متخصصان تاکید می کنند که در روند مراقبت از سالمند، سالمندان باید خواب عمیق ۷ تا ۸ ساعت در روز را داشته باشند و توضیح دادند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از راه‌های کمک به خواب است.

کمبود خواب و علل آن

اختلالات خواب در سالمندان و فرآیند مراقبت از سالمند

با بالا رفتن سن، ریتم شبانه روزی ما در چرخه زندگی روزانه تغییر می کند، به خصوص ریتم خواب و بیداری. ریتم شبانه روزی مختل می شود و در نتیجه شب زود خوابیدن و صبح زود بیدار شدن تغییر می کند. در افراد سالمند حتی در هنگام دراز کشیدن برای خوابیدن در شب، زمان زیادی برای به خواب رفتن نیاز است و بازده خواب نیز کاهش می یابد و در نتیجه تنها ۸۰ تا ۸۵ درصد از خواب عمیق عادی رخ می دهد که اغلب در اواسط شب یا صبح زود از خواب بیدار می شوند. اگر مسئولیت پرستاری از سالمند را بر عهده دارید بهتر است بدانید که بی خوابی یک اصطلاح بسیار گسترده است که شامل مشکل در به خواب رفتن، مشکل در حفظ ذهن روشن در طول روز حتی پس از خواب کافی، یا مشکل در خواب و بیداری به دلیل زمان خواب نامنظم است. یکی از شایع ترین اختلالات خواب است.
در میان سالمندان، حدود ۵۰ درصد بی خوابی دارند و در میان آنها «مشکل در به خواب رفتن» ۳۷ درصد، «بیدار شدن در نیمه های شب» ۲۹ درصد، «صبح زود بیدار شدن» حدود ۱۹ درصد و حدود ۲۰ درصد از خواب آلودگی در طول روز شکایت دارند. گفته می شود که حدود یک سوم عموم مردم بی خوابی مکرر را تجربه می کنند و ۹ درصد در زندگی روزمره خود از بی خوابی رنج می برند. علاوه بر این، اختلالات خواب مانند آپنه خواب، سندرم پای بیقرار، اختلال رفتاری در خواب REM و اختلال حرکت دوره ای اندام نیز در افراد مسن شایع است. در راستای مراقبت از سالمند دقت داشته باشید که، بی خوابی در سالمندان منجر به مشکلات مزمن می شود و استفاده طولانی مدت از قرص های خواب نیز می تواند منجر به زمین خوردن، خواب آلودگی در طول روز، اختلالات شناختی و هذیان گویی گردد. و در برخی موارد، ممکن است داروهایی مصرف کنید که می توانند باعث بی خوابی شوند بدون اینکه خودتان بدانید، بنابراین باید داروهای مصرفی خود را به دقت بررسی کنید. بیماری هایی که باید از بی خوابی متمایز شوند:نارکولپسی، خروپف/ آپنه خواب، سندرم پای بیقرار، و سایر اختلالات خواب.

Rate this post
نوشتهٔ پیشین
علل و جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندان
نوشتهٔ بعدی
مراقبت از سالمندان مبتلا به اختلالات روانی

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم