نگهداری سالمند نابینا

نکات مهم پرستاری از سالمند نابینا

پرستاری از سالمندان نابینا به سبب شرایط خاص این عزیزان و عدم تطبیق کامل آنها با محیط از طریق حواس، کمی دشوار است. برخی از این سالمندان به صورت مادرزادی یا به سبب بیماری و کهولت سن، بینایی خود را از دست می دهند و برخی دیگر تنها به مدت محدود و بر اثر التهابات بعد از برخی عمل های جراحی یا پانسمان نمی توانند از چشمان خود استفاده کنند.

نه تنها یک فرد سالمند بلکه هر شخصی با محدودیت در بینایی بازدهی خود را برای انجام امور روزمره از دست داده و دچار مشکلات زیادی می شود. به این علت پرستاری از سالمند نابینا مشکل است بخصوص برای افرادی که شاغل هستند و زمان زیادی را در خارج از منزل به سر میبرند و بهتر است پرستار استخدام کنند تا مشکلی پیش نیاید.

برخی نکات مهم در مورد پرستاری از سالمند نابینا

– پیش از آنکه در مورد هر کاری اقدام به کمک به فرد سالمند نابینا بکنید ابتدا به او خبر داده و نظرش را در مورد کمک به او بپرسید و سپس اقدام کنید.
– به هنگام کمک به راه رفتن سالمند نابینا او را هل ندهید و از گرفتن او پرهیز کنید؛ در این مورد بهتر است از سالمند بخواهید تا او بازو یا دست شما را بگیرد.
– حضور خود در اتاق و ترک اتاق را در هر بار به او بگویید.
– جهت ارتباط با یک فرد نابینا نیازی نیست که از فردی همچون اعضای خانواده او بخواهید کلام شما را به سالمند نابینا بفهماند. او هر چند که قدرت بینایی خود را به صورت کامل یا نسبی از دست داده است اما قدرت شنوایی و فهم کاملی دارد و خود متوجه حرف و صحبت های شما می شود.
– شاید برایتان جالب باشد که افراد نابینا قدرت شنوایی قوی تری دارند از این رو به هنگام صحبت با آنها با صدای بلند حرف نزنید.

پرستاری از سالمند نابینا

 

برای مراقبت از سالمند نابینا، بجای او ببینید!

در نگهداری سالمند نابینا بهتر است چشمان شما چشمان او باشند! اما چگونه؟! شما می توانید به تمامی جزئیات اتاق و محل زندگی سالمند نگاه کرده و آنها را کامل و بدون هیچ گونه کم و کاست به او شرح دهید. با این کار فرد سالمند نابینا می تواند ارتباط بهتری با محیط برقرار کند. به عنوان مثال وقتی او از تخت خواب بلند شده و می خواهد به سمت آشپزخانه برای برداشتن یک لیوان آب حرکت کند به ترتیب زیر محیط را برای او تصویرسازی کنید:

– دستت را به لبه تخت گرفته و بلند شو ( اگر قدرت بلند شدن از تخت را ندارد به او کمک کنید)
– درب خروج از اتاق در دیوار روبرو و سمت چپ قرار دارد
– دو قدم به سمت جلو حرکت کن و با دستت دیوار را لمس کن و برگرد به سمت چپ
– با دو قدم حرکت دیگر به سمت چپ از اتاق خارج می شوی
– چهار قدم به سمت جلو در پذیرایی حرکت کن
– درب ورودی آشپزخانه در سمت راست قرار دارد؛ به سمت راست چرخیده و با سه قدم به راست در ورودی آشپزخانه قرار می گیری
– با دست راست می توانی اوپن آشپزخانه را لمس کنی
– دو قدم به سمت جلو رفته و چهار قدم به سمت راست حرکت کن تا به جلوی سینک برسی
– لیوان شخصی شما بر روی قسمت کناری سینک قرار دارد
– با دست سینک را لمس و لیوان را بردار
– پارچ آب بر روی لباسشویی کنار یخچال قرار دارد
– یک قدم به همان سمت راست حرکت کن؛ یخچال را در روبروی خود لمس خواهی کرد
– لباسشویی در سمت راست یخچال قرار دارد
– با حرکت آرام دست از یخچال به لباسشویی رسیده و پارچ را از روی آن بردار
– با لمس دست دهانه پارچ را بر روی لبه لیوان قرار بده و مقداری آب به داخل آن بریز (در این مورد می توانید به او کمک کنید)
– پارچ را با لمس در محل قبلی اش قرار بده و لیوان آب را بردار
– و …

با این کار علاوه بر اینکه به یک فرد نابینای سالمند در انجام امور روزمره اش کمک می کنید، باعث تحرک او در منزل نیز می شوید، ورزش و داشتن تحرک برای حفظ سلامت سالمندان حائز اهمیت ویژه است. علاوه بر این با این کار به صورت مرتب و روزانه تصویری از منزل در ذهن او ایجاد خواهید کرد تا به مرور زمان حتی بدون کمک شما بتواند کارهای ساده شخصی خود را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: مراقبت از سالمندان مبتلا به اختلالات روانی

مراقبت از سالمند نابینا

 

توجه به تفریح و سرگرمی سالمند نابینا یا کم بینا را فراموش نکنید!

سالمند نابینا یا کم بینا نیز مانند هر فرد دیگری به تفریح و سرگرمی نیاز دارد؛ پس در مراقبت از سالمند نابینا بایستی نسبت به این موضوع نیز راهکارهایی بیاندیشید. در پرستاری از سالمند نابینا می توانید تفریحاتی چون گوش دادن به موزیک یا رادیو، کارهای تفریحی و هنری چون سفالگری و انجام ورزش های ساده و کششی را در برنامه روزانه او قرار دهید.

افراد نابینا با گوش دادن به رادیو می توانند از اخبار روز مطلع شده و راهی برای تجزیه و تحلیل حوادث و تفکر در مورد آنها بیابند. گوش دادن به موزیک مورد علاقه نیز همچون گوش دادن به رادیو می تواند در تقویت ذهنی یک سالمند نابینا موثر باشد.
هنرهایی چون سفالگری نیز به دلیل تقویت حس لامسه برای سالمندان نابینا و کم بینا مفید هستند. ورزش کردن و داشتن تحرک هم نه تنها در مورد سالمندان نابینا بلکه در مورد تمامی افراد سالمندی که در یک جا نشسته و کار و فعالیت خاصی نمی کنند می تواند مفید باشد.

علاوه بر سلامت جسمانی ورزش می تواند باعث سلامت روحی فرد سالمند نیز شود. استفاده از دستگاه هایی چون تردمیل و دوچرخه ثابت در این مورد می توانند مفید باشد. البته در ابتدای امر که فرد کار با این دستگاه ها را بلد نیست به او کمک کرده و به هنگام ورزش حتی پس از حرفه ای شدن نیز به او توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چرا خواب برای سالمندان مهم است؟

شرکت خدماتی سما پارسا، ارائه دهنده بهترین خدمات در زمینه پرستاری از سالمند نابینا

ما در شرکت خدماتی سما پارسا به مدد الهی و دارا بودن پرستارانی متخصص و مجرب، در زمینه ارائه خدمات مراقبتی و نظافتی از عزیزان سالمند دارای مشکل نابینایی یا کم بینایی شما به بهترین شکل عمل می کنیم. پرستاران ما در این زمینه آماده ارائه خدمات به صورت تمام وقت و نیمه وقت هستند. جهت ارتباط با ما کافی است با کارشناسان کادر پشتیبانی شرکت تماس بگیرید.

نگهداری سالمند

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
مراقبت از سالمندان مبتلا به اختلالات روانی
نوشتهٔ بعدی
نکات مهم در پرستاری بیماران در منزل

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم