مراقبت از سالمند مبتلا به اختلالات روانی

مراقبت از سالمندان مبتلا به اختلالات روانی

آیا راهکارهای مراقبت از سالمندان مبتلا به اختلالات روانی را می دانید؟ یا برای نگهداری از عزیزان خود از مراکز پرستاری سالمند کمک می گیرید؟ بیشتر سالمندان به دنبال درمان یا حتی کمک نیستند؛ زیرا تغییرات ذهنی خود را بخشی طبیعی از پیری می دانند یا تا حدی به این دلیل که از وضعیت خود خجالت می کشند. در حالی که تجربه برخی از سطوح فراموشی برای افراد مسن طبیعی است، اما اگر تغییرات آشکاری در رفتار یا خلق و خوی خود نشان دادند، مهم است که از متخصص کمک بگیرید. تعداد قابل توجهی از سالمندان یک یا چند اختلال سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب، زوال عقل و اختلال دوقطبی را تجربه می کنند. این امر به همراه اختلالات فیزیکی و شناختی طبیعی که در دوران سالمندی رخ می دهد، می تواند زندگی آن ها را به خطر بیندازد. در این مقاله نحوه  مراقبت از سالمندان مبتلا به اختلالات روانی آورده شده است.

– مکالمه داشته باشید

مطرح کردن موضوع مراقبت طولانی مدت از سالمندان می تواند دشوار باشد. برای مادر یا پدر، پذیرش این نوع مراقبت ممکن است مانند دست کشیدن از استقلال آن ها به نظر برسد. اگر آن ها یک بیماری روانی داشته باشند، موضوع نگهداری سالمند حتی پیچیده تر است. به عنوان یک مراقب، نگران این هستید که چگونه به عزیزان خود نزدیک شوید بدون اینکه آن ها را ناراحت کنید، یا بدتر از آن، یک واکنش غیرمنطقی یا خشونت آمیز دریافت کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما برای شروع چنین بحث سختی وجود دارد:

• زمانی را انتخاب کنید که هر دوی شما آرام باشید.
• منتظر نوعی مقاومت باشید و هیچ طغیان را شخصی نگیرید. به یاد داشته باشید که آن ها از ناشناخته ها نیز می ترسند و هر گونه تهدید یا طغیان عاطفی از طرف شما فقط باعث افزایش اضطراب و حتی قطع ارتباط آن ها می شود.
• اگر بار اول موفق نشدید، دوباره تلاش کنید.

– برای ویزیت پزشک برنامه ریزی کنید

گام بعدی در پرستاری سالمند و والدین سالخورده مبتلا به بیماری روانی، تشویق آن ها به مراجعه به پزشک است. پزشک تشخیص داده و دارویی را تجویز می کند که به کاهش علائم اختلال کمک می کند. به یاد داشته باشید که یک قرار ملاقات با درمانگر نیز تنظیم کنید. یک درمانگر خوب به والدین شما کمک می کند تا برخی از مسائل اساسی را که ممکن است باعث مشکلات سلامت روان آن ها شود، شناسایی کرده و یاد بگیرند که چگونه با آ نها کنار بیایند.

پرستاری سالمند روانی

– از ارتباط موثر اطمینان حاصل کنید

به عنوان مراقب والدین سالخورده مبتلا به بیماری روانی، باید با افراد زیادی از جمله دوستان آن ها، سایر اعضای خانواده، متخصصان مراقبت های بهداشتی و غیره ارتباط برقرار کنید. ممکن است اعضای خانواده خواهان به‌ روزرسانی ‌های منظم در مورد وضعیت والدین باشند؛ در حالی که والدین حریم خصوصی بیشتری می‌خواهند. این وظیفه شماست که این تعاملات را به طور موثر مدیریت کنید و تا حد امکان بدون استرس نگه دارید.

– تا جایی که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد بیماری جمع آوری کنید

انجام برخی تحقیقات در مورد نوع مشکل سلامت روانی که والدین سالخورده تجربه می کنند، مهم است، بدون اینکه انواع مختلف درمان موجود را فراموش کنیم. چنین اطلاعاتی را می توان در وب سایت های معتبر مانند سازمان های بهداشتی یا سایت های دولتی یافت. همچنین می توانید با پزشک و سایر افرادی که در موقعیتی مشابه از یکی از عزیزان خود مراقبت کرده اند، صحبت کنید. علاوه بر این، در مورد شرکت های خدمات سالمند، برنامه های کمک سلامت روان آنلاین یا محلی که می تواند به شما کمک کند، اطلاعات کسب کنید. همه این اطلاعات به شما کمک می کند تا انواع حمایت عاطفی، عملی و مالی را که والدینتان ممکن است به آن نیاز داشته باشند، بیابید.

– مطمئن شوید که آن ها داروهای خود را طبق دستور مصرف می کنند

این به درمان بیماری یا کاهش علائم کمک می کند. حتما از داروهای تجویز شده، عوارض جانبی احتمالی آن ها و همچنین هر گونه تداخل با سایر داروهایی که بیمار مصرف می کند و همچنین غذا، مکمل ها و سایر مواد مطلع باشید.

پرستار سالمند با مشکل روانی در منزل

– مدارک لازم را تکمیل کنید

برخی از اختلالات سلامت روان، همراه با بیماری های مرتبط با افزایش سن، می توانند چالش های منحصر به فردی ایجاد کنند. آن ها می توانند باعث شوند که والدین سالخورده ذهنی ناسالم داشته باشند یا برای خود یا دیگران خطری ایجاد کنند. در چنین مواردی، ممکن است برای تصمیم گیری از طرف آن ها، از جمله تصمیمات پزشکی، به یک وکالت نیاز داشته باشید.

– به آن ها سطحی از کنترل بدهید

مراقبت از سالمند و والدین در سنین پیری کار بسیار خوبی است. اما باعث می شود آن ها احساس وابستگی و بی ارزشی کنند. مهم است که آن ها را در تصمیم گیری های مراقبتی خود درگیر نگه دارید که به نوبه خود به آن ها کمک می کند تا در هنگام برداشتن گام جدیدی در درمان احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

– پشتیبانی مورد نیاز را پیدا کنید

مراقبت از سالمند می تواند طاقت فرسا باشد. حمایت مراقب برای هر کسی که با نیازهای مراقبت از والدین سالخورده کنار می آید، ضروری است. همچنین برای والدین شما مهم است که به دنبال حمایت سلامت روانی باشند که به طور خاص برای افراد مسن در نظر گرفته شده است، زیرا به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه با شرایط فعلی خود کنار بیایند.
اگر مشکلات سلامت روانی والدین فراتر از توانایی شما برای ارائه مراقبت در منزل است. گزینه کمک گرفتن از شرکت های نگهداری سالمندان را در نظر بگیرید. این تصمیم ممکن است دشوار به نظر برسد، اما به طور قطع کیفیت زندگی او را بهبود می بخشد و استرس شما را کاهش می دهد.

– مراقب خودتان باشید

اغلب اوقات، مراقبان تمایل دارند هنگام مراقبت از دیگران بخصوص هنگام مراقبت از سالمندان مبتلا به اختلالات روانی ، مراقبت از خود را نادیده بگیرند. به عنوان یک مراقب، سلامت جسمی و روحی شما به اندازه سلامت فردی که از او مراقبت می کنید مهم است.
خودمراقبتی را می توان از طرق مختلف به دست آورد. برای شروع، توجه کلی به فعالیت های روزانه مانند ورزش ، خواب، تغذیه سالم و معاشرت برای سلامت کلی شما حیاتی است. استراحت و همچنین برنامه ریزی و نگه داشتن قرار ملاقات با پزشک خود را فراموش نکنید. و حتما از دوستان و خانواده کمک بخواهید تا در کارهای مختلف کمک کنند.

مشکلات روانی سالمند

دیگر نکات در زمینه مراقبت از سالمند

• کمک به سالمندان برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی مختلف که انرژی آن ها را تجدید می کند و احساس تنهایی و انزوا را کاهش می دهد.
• تشویق سالمندان به انجام هرچه کمتر ورزش – اجازه دهید چند دقیقه پیاده روی در روز باشد – که به تقویت استخوان ها و ماهیچه ها کمک می کند، تعادل را بهبود می بخشد و برای بیماری هایی که سالمندان ممکن است از آن رنج ببرند مانند فشارخون و دیابت بسیار مفید است.
• مراقبت از شناخت و ذهن سالمندان با تشویق به مطالعه، بحث و مشورت در مسائل زندگی و تشویق به روابط خویشاوندی که باعث می شود مغز آن ها با انرژی بهتر کار کند و مشکلات روحی آن ها را به تاخیر می اندازد، اولویت اصلی است.
• توجه به سلامت جسمانی و مراقبت از بیماری هایی که به خصوص بیماری های مزمن مبتلا می شوند، بدون شک بر وضعیت عمومی و سلامت روحی آنها تأثیر می گذارد.
• ادغام سالمندان با افراد نزدیک به آن ها در سن، زیرا به آنها سرگرمی، محبت و درک می دهد.
• توجه به تهیه وعده های غذایی سالم، زیرا تغذیه نامناسب بر خلق و خوی سالمندان تأثیر منفی می گذارد و بیماری ها را تشدید می کند، برخلاف میوه ها و سبزیجات که باعث بهبود احساس افراد می شود.
• سالمندان پس از بازنشستگی در پرتو پایان کاری که به آ نها احساس اهمیت و ارزش می دهد. آن ها احساس تنهایی، پوچی و بی فایده بودن می کنند که می تواند باعث ایجاد افسردگی شود، بنابراین مفید است که اوقات فراغت خود را با هر یک از کارهای مورد علاقه خود سپری کنند.
• محبت بی قید و شرط به سالمندان، اطمینان دادن به آن ها، ایجاد احساس تنهایی در آن ها و محافظت از آ نها در برابر هر نوع سوء استفاده.

بیشتر بخوانید: چرا خواب برای سالمندان مهم است؟

سخن آخر

اگر شما یا شخصی که می شناسید مشکلات سلامت روانی را تجربه می کند، مهم است که از یک متخصص واجد شرایط کمک بگیرید. شرکت سماگستر پارسا که یک شرکت خدمات سالمند و دارای مجوز است که پرستار سالمند جهت نگهداری سالمند با شرایط مختلف به منزل اعزام می کند. متخصص این شرکت می تواند به شما کمک کند که منابع متخصص سلامت روان را برای بهبود در جامعه خود پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سرویس هم اکنون با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
چرا خواب برای سالمندان مهم است؟
نوشتهٔ بعدی
نکات مهم پرستاری از سالمند نابینا

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم