بیماری های شایع در سالمندان را بهتر بشناسیم

زندگی انسان همواره در حال تغییر است و این تغییرات می تواند تاثیر بسیار زیادی چه از نظر سلامتی و چه از نظر روانی بر افراد بگذارد. معمولا روال زندگی به گونه ای است که تمامی افراد را مجبور به گذراندن و مرور تمامی دوره های زندگی می کند و همانگونه که می دانید هر بخش از زندگی با مزایا و معایب خاص خود همراه است و مرحله سالمندی و پیری از این قانون مستثنی نیست. بیشتر افرادی که به سن سالمندی می رسند با بیماری های بسیاری مواجه می شوند که هم از لحاظ روحی و روانی و هم از لحاظ فیزیکی باعث ضعف سالمند می شوند. و ما می توانیم با پرستاری از سالمند از رنج و آسیب حاصل از این گونه بیماری ها را کاهش دهیم. پزشکی بخشی را به طب سالمندی اختصاص داده است که علاوه بر مشورت با متخصصان در این زمینه با خود سالمند و اطرافیان نیز مشورت می کنند تا به یک روش درمانی بسیار مناسب برسند. ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بیماری های شایع در سالمندان را بهتر بشناسیم. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه می باشید با ما همراه باشید.

معرفی شایع ترین بیماری ها در سالمندان

اصولا بیماری های شایع در سالمندان از سن ۵۰ سالگی خود را نشان می دهد، مانند مشکلات قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید و … که این مشکلات مربوط به وراثت، ژنتیک، کیفیت زندگی، رژیم غذایی، آلاینده ها و استرس های روزانه است که افراد در معرض آن هستند.

– زوال عقل

کاهش عملکرد شناختی مغز را اصطلاحا دمانس یا زوال عقل می گویند که بر توانایی های ذهنی مثل حافظه، مهارت، توانایی تجزیه و تحلیل، رفتار، شخصیت، احساس جهت گیری در زمان و مکان و … را تحت تاثیر قرار می دهد. زوال عقل انواع مختلفی دارد که یکی از آنها بیماری آلزایمر است که در بین سالمندان شایع می باشد. توجه داشته باشید که مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر امری مهم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد نگهداری سالمندی که آلزایمر دارد

مراقبت از سالمند بیمار

– مشکلات روحی و روانی در سالمندان

سالمندان با افزایش سن با بیماری های روحی و روانی مواجه می شوند که افسردگی و اضطراب شایع ترین آنهاست. افسردگی و اضطراب می تواند ناشی از ترس از آینده و از دست دادن باشد که می تواند خود را در قالب بی خوابی و پریشانی نشان دهد. پرستاری از سالمند در منزل می تواند به کاهش افسردگی و اضطرابشان کمک کند.

– بی اختیاری ادرار

دلایل متعددی در بی اختیاری ادرار در سالمندان تاثیر دارد که می توان به عفونت ادرار، زخم بستر، بیماری های لگن و مثانه و … اشاره کرد. حتما باید سالمندی که از بی اختیاری ادرار رنج می برد به پزشک مراجعه کند، چرا که علاوه بر سلامت جسمانی بر سلامت روحی و روانی سالمند نیز تاثیرگذار است. پرستار سالمند باید با بیماری های شایع سالمندان آشنا باشد تا درمان به موقع انجام شود.

– سوء تغذیه

تغذیه برای سالمندان بسیار مهم است و اگر به هر دلیلی سالمندی تغذیه مناسب نداشته باشد، سیستم ایمنی ضعیف، ضعف عضلانی و … را به دنبال خواهد داشت. زوال عقل که در بالا شرح داده شد می تواند یکی از دلایل سوء تغذیه باشد، چرا که سالمند فراموش می کند غذا بخورد. پرستار سالمند حتما باید با انواع مواد غذایی و خواص آنها آشنایی داشته باشد.

– پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان بیماری است که با تراکم استخوان و ترد شدن آن ها به وجود می آید این بیماری به گونه ای می باشد که اگر فرد سالمندی به آن مبتلا شود و در صورت زمین خوردن و شکستن استخوان دست و پا امکان بهبودی آن نمی باشد. پوکی استخوان در افراد سالخورده به خصوص زنان سالمند بسیار شایع است و علت آن عدم مصرف کافی کلسیم، زایمان و شیردهی و … است. پوکی استخوان مشکلاتی مانند شکستگی استخوان با کوچکترین فشار و ضربه در اثر افتادن را به دنبال دارد. این بیماری ممکن است سالمند را بسیار آزار دهد و مراقبت از سالمند در این زمینه بسیار مهم است.

پرستار سالمند بیمار در منزل

– فشار خون

معمولا یکی از بیماری های شایع در سالمندان فشار خون بالا است که می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی شود. این بیماری معمولا به خاطر داشتن یک تغذیه نامناسب در طول زندگی افراد به وجود می آید که با ورود به سن سالمندی خود را نشان می دهد. از مهم ترین علائم آن می توان به سرگیجه و سردرد و تپش قلب اشاره کرد.

– آرتریت و آرتروز

این بیماری معمولا به خاطر تحلیل رفتن غضروف های مفصلی است و شیوع این بیماری در بانوان نسبت به مردان بیشتر می باشد زیرا به دلیل تغییرات هورمونی و دوران یائسگی در بانوان زمینه را برای ابتلا به این بیماری فراهم می کند. البته می توان با عمل جراحی و مصرف دارو این بیماری را قابل تحمل تر کرد. همچنین اگر سالمندی با این بیماری مواجه شد، می توانید با مراقبت از سالمند در منزل در میزان کاهش درد و سرعت بخشیدن به روند درمان کمک کنید.

– سرطان

یکی از خطرناک ترین بیماری هایی که در بین سالمندان نیز رواج دارد سرطان می باشد این بیماری که به دلیل داشتن سبک زندگی غلط، قرار گرفتن در معرض اشعه های خطرناک در دوران جوانی و ژنتیک به وجود می آید.

– دیابت

امروزه بیماری دیابت به یکی از معضلات و خطرناک ترین بیماری ها در بین سالمندان تبدیل شده است زیرا این بیماری در صورت عدم کنترل عواقب خطرناک و جبران ناپذیری به دنبال دارد.

– بیماری های دهان و دندان

توجه به بهداشت دهان و دندان سالمندان یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود. بیماری های لثه مانند عفونت لثه، پوسیدگی دندان و … از شایع ترین بیماری های دهان و دندان هستند. پرستار سالمند یا فردی که مسئولیت مراقبت از سالمند را به عهده دارد باید در فواصل زمانی منظم سالمند را نزد پزشک معالج برد تا از بروز هر گونه بیماری پیشرفته تر جلوگیری شود.

مراقبت از سالمندان در منزل

نتیجه گیری

در این مقاله شایع ترین بیماری ها در سالمندان مطرح شد تا با افزایش اطلاعات افراد از بروز بیماری های جدی تر جلوگیری شود. شرکت سماگستر پارسا با در اختیار داشتن پرستاران آموزش دیده آماده اعزام پرستار جهت پرستاری سالمند در منزل با شرایط جسمانی خاص می باشد. برای درخواست پرستار با شماره ۰۲۱۲۲۰۹۴۳۶۰ یا ۰۹۱۲۳۳۷۵۷۱۸ تماس بگیرید.

Rate this post
نوشتهٔ پیشین
علائم آرتروز گردن در سالمندان و درمان آن
نوشتهٔ بعدی
علل و جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندان

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم