معلولیت در واقع، به معنی ناتوانی یا محدویت در انجام کار های زندگی روزانه، به دلیل نواقص یا محدودیت های جسمی و یا ذهنی مادام العمر می باشد. فرد معلول برای انجام کار های روزانه خود نیاز به کمک دارد و از نظر روحی بسیار حساس و زود رنج خواهد بود. مطالعات نشان داده است که ۲۰ درصد از معلولیت ها به دلایل ژنتیکی و مادر زادی و ۸۰ درصد از آن ها به دلایلی اکتسابی همچون؛ تصادف یا ابتلا به بیماری رخ می دهند. شناخت انواع معلولیت ها به شما کمک می کند تا با محدودیت های معلول خود را بشناسید و با نیاز های او به طور کامل آشنا شوید علاوه بر این، آگاهی از نوع معلولیت معلولین به شما این امکان را خواهد داد که راحت تر و سریع تر نسبت به رفع نیاز های او اقدام نمایید. به طور معمول انواع معلولیت ها به دو نوع کلی طبقه بندی می شوند که محدودیت ها و ناتوانی های مختلفی را شامل می شوند. با افزایش اطلاعات در زمینه نگهداری بیمار معلول می توان به بهترین شکل فرد معلول را نگهداری کرد.

  • معلولیت جسمی
  • معلولیت ذهنی

هر کدام از انواع معلولیت ها نیز انواع مختلفی از نواقص و یا محدودیت هایی را شامل می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

معلولیت جسمی

  • معلولیت های حرکتی:  این معلولیت ها در گروه معلولیت جسمی قرار می گیرند. در این گونه از این انواع معلولیت ها، فرد معلول با مشکلاتی در راه رفتن،نشستن، برخاستن، و دیگر حرکت ها رو به رو است.عامل ایجاد کننده این نوع معلولیت متنوع است اما چیزی که مسلم است درگیری استخوان ها یا اسکلت بدن و یا درگیری نخاعی و اختلالات مغز و اعصاب می باشد.
  • معلولیت های احشای داخلی بدن: انواع معلولیت های احشای داخلی بدن عموما مربوط به بیماران دچار نقایصی در سیستم قلبی و عروقی، بیماران دچار نقایص تنفسی که نیاز به تجهیزات پزشکی خاص و مراقبت های تخصصی دارند و بیماران دچار نقایص کلیوی و بیماران دیالیزی می باشد.

معلولیت های ذهنی

  • عقب ماندگی ذهنی به دلیل نقایص مغزی: این عقب ماندگی ها عموما به دلیل نواقص مادرزادی مغزی ایجاد می شود.
  • بیماری های روحی اکتسابی: این بیماری ها عموما به دلیل تنش های شدید در طول زندگی و یا فشار های عصبی زیاد ایجاد می شوند. اگرچه عموما به شکل خفیف بوده و با معلولیت همراه نیستند اما در برخی موارد شدید زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و فرد قادر به زندگی به طور عادی نخواهد بود.

خدمات شرکت سما پارسا به افراد دچار انواع معلولیت

– پیشگیری یا درمان بیماری های زمینه ای

افراد دچار انواع معلولیت، به دلایل مختلفی در معرض بیماری های زمینه ای دیگری همچون فشار خون، قند خون، پوسیدگی های دندانی و بیماری های پوستی هستند که با رعایت منظم بهداشت روزانه و هم چنین توجه به رژیم غذایی مناسب می توان از آن ها پیشگیری کرد. علاوه بر آن معلولینی که دچار معلولیت حرکتی هستند در معرض زخم بستر خواهند بود که با پرستاری مداوم و شست و شو به موقع این معلولان، احتمال ابتلا به این وضعیت بسیار کاهش خواهد یافت.

– تزریق امید به زندگی فرد معلول

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم افراد معلول معمولا به علت انواع معلولیت هایی که دارند از گردش رفتن و تفریح بیزار می شوند و کم کم امید به زندگی خود را از دست می دهند. پرستار فرد معلول باید بتواند حس امید به زندگی را به فرد دچار انواع معلولیت باز گرداند و او را به تفریحاتی سالم و نشاط آور تشویق کند.

هدف از ارائه این مطلب، آشنایی خانواده ها با ناتوانی ها و محدودیت هایی است که معلولان با آن رو به رو هستند. با مطالعه این مطلب شما می توانید به پاسخ پرسش های زیر در مورد خدمات پرستاری از معلولان دست یابید.

  • برای پرستاری و مراقبت از معلولین باید به چه نکاتی توجه داشت؟
  • چگونه می توانیم راحتی و امنیت معلول خانواده خود را تامین کنیم؟
  • آیا دریافت خدمات پرستاری از معلولان، از یک شرکت خدماتی نام آشنا مفید خواهد بود؟
  • مزایای دریافت خدمات پرستاری از معلولان، از شرکت خدماتی سما پارسا چیست؟
  • هزینه دریافت خدمات پرستاری از معلولان، چقدر است؟
  • بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات پرستاری از معلولان در تهران کدام است؟

بنا بر این اگر عزیزی از خانواده شما دچار معلولیت جسمی و یا ذهنی است، مطالعه مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین راهکار ها برای تامین آسایش و ایمنی خانواده و فرد معلول در خانواده دست یابید. برای آن که با خدمات پرستاری از معلولان آشنا شوید ابتدا لازم است تعریف درستی از معلولیت را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

پرستاری از معلولان

پرستاری از معلولان

پرستاری از بیمار معلول

صرف نظر از علت ایجاد معلولیت، افراد معلول با چالش های زیادی در زندگی خود رو به رو هستند که باعث فشار های روحی سنگینی به خانواده آن ها و به خصوص خود فرد معلول، خواهد شد که حتی ممکن است به افسردگی معلول بیانجامد. بنا بر این، وجود یک پرستار دلسوز، مهربان، خوش برخورد و شاد می تواند علاوه بر کمک دائمی به انجام کار های فرد معلول به ایجاد حس آرامش و امنیت او نقش بسیار موثری داشته باشد. فردی که پرستاری از معلولان را بر عهده می گیرد لازم است از روحیه قوی و هم چنین قدرت بدنی خوبی برخوردار باشد، برخی از معلولان به دلیل تحمل فشار های روانی زیاد، بسیار کم طاقت هستند که این امر ضرورت داشتن روحیه قوی و دلسوزانه پرستار آن ها را گوشزد می کند.

خدمات پرستاری از معلولان شرکت سماپارسا

شرکت سما پارسا، یکی از برترین و پرطرفدار ترین شرکت های خدماتی است که در زمینه ارائه خدمات پرستاری از معلولان خدمات می کند. پرستاران این شرکت که مسئولیت پرستاری و مراقبت از معلولان را به عهده می گیرند، به طور کلی وظیفه دارند تمام خدماتی را از سوی خانواده فرد معلول، برای مراقبت از او در نظرفته می شود و توافق نامه ذکر می شود را با بالاترین دقت و حساسیت انجام داده و راحتی و امنیت خانواده را تامین نمایند. به طور معمول، خدمات پرستاری از معلولان با توجه به میزان معلولیت و ناتوانی فرد معلول متفاوت است. اما به طور کلی در هنگام ارائه خدمات پرستاری از معلولان با هر میزان از معلولیت، لازم است به نکات زیر توجه ویژه ای داشت.

  • توجه به بهداشت روانی فرد معلول: معلولان با هر میزان از معلولیت که باشند دارای روحیه ای شکننده و حساس هستند که لازم است در هنگام برنامه ریزی، طراحی و ارائه خدمات پرستاری از معلولان به آن توجه کرده و اسباب شادی و نشاط و تنوع در زندگی این عزیزان را فراهم کرد.
  • پرستاری از معلولان در محیطی آرام و بدون تنش: برای پرستاری از معلولان لازم است امنیت و آرامش او را در محیط خانه یا محل نگهداری از او فراهم آورد.

انواع تجهیزات پزشکی مورد نیاز فرد معلول

افرادی که دچار معلولیت های ذهنی و یا جسمی هستند، برای کمک به راه رفتن، نشستن و برخاستن، حمام کردن، غذا خوردن و کار های روزانه دیگر معمولا از تجهیزات پزشکی مختلفی همچون؛ ویلچر های مختلف، واکر ها و یا دستگاه های پیشرفته تر استفاده می کنند که نیاز است پرستاری که وظیفه مراقبت و نگهداری از او را دارد، با نحوه کار کردن و کنترل این تجهیزات به خوبی آشنا بوده و تجربه کافی را داشته باشد.

  • آشنایی با کار های پزشکی اولیه: شخصی که پرستاری از معلولان را به عهده می گیرد لازم است، با توجه به بیماری ها و یا معلولیت های فرد به کار های پزشکی اولیه ای و انجام آزمایش در منزل و چکاپ هایی همچون اندازه گیری فشار خون، اندازه گیری قند خون، کار با دستگاه کپسول اکسیژن، انجام تزریقات وریدی و عضلانی و… مسلط باشد.
  • تلاش در زمینه باز گرداندن اعتماد به نفس و حضور اجتماعی به فرد معلول: افرادی که دچار معلولیت های ذهنی یا جسمی مختلف هستند، به دلیل کاهش اعتماد به نفس و ترس از مسخره کردن و یا نگاه های متعجب یا همراه با ترحم دیگران، دچار حالت انزوا و افسردگی یا گوشه گیری خواهند شد بنابر این، خدمات پرستاری از معلولان باید به گونه ای طراحی و تنظیم شود که این اعتماد به نفس را به آن ها برگرداند و به تدریج حضور آن ها را در جامعه بهبود ببخشد. این امر عموما با تلاش پرستار در جهت استقلال بیشتر فرد معلول همراه با تشویق های متعدد و روحیه بخشیدن به او، قابل دستیابی است.

در شرکت سما پارسا، روان شناسان و متخصصینی فعالیت دارند که با بررسی دقیق مشکلات و ناتوانی های افراد دچار معلولیت، می کوشند بهترین خدمات پرستاری از معلولان را برنامه ریزی کرده و به پرستاران شرکت آموزش دهند تا حرفه ای ترین برنامه پرستاری از معلولان، برای تضمین سلامت روحی و جسمی فرد کم توان یا ناتوان، اجرا شود.

Rate this post
نوشتهٔ پیشین
پرستار کودک در شرکت خدماتی سما پارسا
نوشتهٔ بعدی
خدمات پرستاری از کودک معلول شرکت سما پارسا

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم